Ett sätt för mäklare att hitta kunder är att anmäla sig på olika sajter och låta kunderna hitta dem. En nygammal sådan sajt är Hitta Hem, som nu har utvecklat en ny digital tjänst grundaren och vd:n Per Närstad kallar ”Kry för mäklarbranschen”.
De gjorde en betalansering i Skåne under våren och är nu redo att rulla ut i Stockholm.
Vad är det nya?
– Hitta Hem var tidigare helägt av Bonnier och jag var affärsområdeschef. När varumärket såldes anslöt jag mig till det, och där har vi utvecklat en ny plattform som förenklat är Kry för mäklare – och bostadssäljare. Det är ett sätt där säljare enkelt kan gå in och se vilka mäklare som finns i området, hitta information om dem och slutligen boka ett första digitalt möte, säger Per Närstad.
Så vad är skillnaden mellan er och till exempel Hittamäklare?
– Dels finns det ett missnöje med alla aktörer, att kvaliteten på leads generellt är ganska låg, även om just Hittamäklare har någorlunda positiva omdömen. Dels är det för många som inte förstår att de fyllt i ett formulär och bett att någon ska kontakta dem. Det tilltalar personer som inte vill vara drivande utan vänta på vem som hör av sig. Vi har vänt på det så att säljaren själv gör det aktiva valet vilket vi tror höjer kvaliteten på det första mötet. I första hand fokuserar vi på att hitta rätt mäklare för uppdraget, någon man kan kommunicera med och litar på, och först i nästa steg fokuseras på att matcha arvodet. Mäklaren får ett färdigbokat möte i sin kalender, med en säljare som valt att ha det.
Per Närstad säger att den grundförutsättning är den digitala approachen, som han tror passar perfekt för att känna av personligheten samtidigt som det är ett tidseffektivt sätt för säljaren att göra första screeningen.
– Att få ihop att träffa tre olika mäklare på hemmaplan mellan arbete och familjeliv, samtidigt som det ska vara städat och lugnt, är ofta omöjligt. Det finns ett bra värde i att kunna genomföra den här screeningen och snabbt kunna styra diskussionen åt rätt håll.
Fördelarna för mäklarna är enligt honom att det är riskfritt. De får en intresserad säljare direkt och betalar bara för kvalitativa möten.
– Och när man väl får det är det så hett det kan bli, för då är man helt utvald av den säljaren.
Vad menar ni egentligen med ”Kry för mäklarbranschen”, rätt många i läkarbranschen hatar ju Kry?
– Haha ja, jo. Men det vi menar är att andra ofta utvecklar plattformar för ett av benen man står på, medan vi siktar på både mäklare och konsument. Mäklarna är bara intresserade om konsumenterna använder den, så vi har försökt utgå från behov vi funnit hos konsumenten för att göra en smidig tjänst. Sen kan man väl säga att detta sätt inte tilltalar alla, men tillräckligt många. Allt ifrån unga personer som är van vid det digitala och gillar det oavsett, till en familjefar som jag med svårt att hitta tid i vardagen, och en äldre målgrupp där många helst inte vill släppa in vem som helst i sina hem. Här kan de validera vem de till slut bjuder hem istället för fyra-fem okända.
Per Närstad säger att pandemin drivit på användningen av och förståelsen för digitala möten, och att teknikplattformar hos till exempel Google och Microsoft gjort det lätt att ansluta till tjänster.
Hur har ni tänkt att kunderna ska hitta er?
– Vi är beroende av ett tillräckligt stort utbud av mäklare för att vara relevanta för konsumenten, så vi lanserar stegvis över landet område för område. I våras gjorde vi en betalansering i våra delar av Skåne och fick viktiga lärdomar och input från både mäklare och konsumenter så att vi kunde justera plattformen. Den här veckan går vi live i Stockholm med annonsering i innerstaden. Processen är att pitcha för mäklarna att ansluta sig och slutföra sina profiler, och när vi har tillräckligt utbud i ett postnummerområde kan vi börja driva relevant trafik.
Han konstaterar att om de inte lyckas driva den relevanta trafiken så tjänar de inte heller några pengar, så symbios med mäklare och konsumenter är av största vikt. Dock har han stort förtroende för att deras vana vid att jobba med digital tillväxt och användaranskaffning, bland annat med olika annonslösningar i digitala kanaler, ska fungera.
Hur har det gått med lanseringen i Skåne?
– Ganska bra, men vi har alltid högre förhoppningar och förväntningar. Vi valde att lansera i en tuff marknad där vi fick dra ner förväntningarna ganska rejält givet marknadssituationen. Så vi är inte nöjda, men glada för det mottagande vi fått.
Några som är anslutna till plattformen är mäklaren Henrik Karlsson och hans två medarbetare på Mohv i Hyllie, Malmö. De har haft tjänsten i två-tre månader och ännu inte bokat något möte, men han tror på den.
– Jag har varit mäklare i tio år och det är den första tjänsten som tillkommit som går utanför det traditionella att man bokar möte och träffas på plats i kundens lägenhet eller hus. Det måste finnas fler sätt att göra det på.
Han tror alltså att det absolut kan finnas efterfrågan på en sådan tjänst.
– Bara de får snurr på det tror jag att många kunder skulle uppskatta det.