Jimmy Rossetti var en av de första studenterna från Svensk Fastighetsförmedlings mäklarskola och är idag en av våra mest framgångsrika mäklare. För honom är det tävlingsinstinkten och att få med sig rätt saker från start som har varit avgörande för att lyckas.
- Vad var det som lockade med mäklaryrket?
Jag hade en ganska tuff uppväxt och märkte tidigt att ska man komma någonstans i livet så behöver man ta för sig. Under skoltiden jobbade jag som diskplockare och jobbade mig uppåt tills jag fick möjlighet att jobba på några av de bästa restaurangerna i Stockholm. Med pengarna jag tjänade så lyckades jag köpa min första lägenhet redan när jag var 20 år och i samma stund väcktes drömmen om att bli mäklare. Jag gick på många visningar och träffade väldigt många mäklare, jag märkte att de allra bästa mäklarna var dem man såg hela tiden, föga förvånande också dem som jobbade allra hårdast. Min dröm var att bli som dem.
- Du har nu varit hos Svensk Fast i 8 år, varför valde du Svensk Fast?
Jag tittade på flera alternativ och Svensk Fastighetsförmedlings mäklarskola var för mig den mest genomtänkta. Hos oss blir man inskolad från dag ett till att bli en riktigt bra mäklare och får med sig det man verkligen har nytta av i sitt framtida yrke. Det finns också väldigt bra resurser och verktyg hos Svensk Fast som underlättar i din vardag som mäklare och frigör tid att fokusera på affären och personlig utveckling. Jag känner att jag får de bästa möjliga förutsättningarna för att lyckas med mitt jobb.
- Hur kan Svensk Fast göra skillnad för den enskilde mäklaren?
Hos Svensk Fastighetsförmedling går det snabbt att komma igång, tack vare att vi är så stora och många känner till oss. Kunderna kommer gärna till bobutiken och besöker vår hemsida. När man som mäklare går på möten så är det en trygghet och inger ett förtroende att komma med Svensk Fastighetsförmedling i ryggen.
- Hur startar man sin mäklarkarriär på bästa sätt?
Tack vare att Svensk Fastighetsförmedling har funnits i drygt 85 år så finns det även en stor kunskap och erfarenhet kring vad som är viktigt redan från start. Vi har en egen digital utbildningsplattform, Boost Academy, där berättar säljcoacher och de bästa mäklarna i Sverige om hur man lyckas i alla steg i sin mäklarkarriär och det finns en mängd utbildningar att gå.
- Berätta om Globenkontoret, hur är det hos er?
Globenkontoret är för den nytänkande mäklaren med stor fokus på en trivsam arbetsplats. Här jobbar mäklare från flera franchiseområden tillsammans på ett stort kontor. Det gör att det finns mycket erfarenhet, alltid någon som kan hjälpa till och en social arbetsplats med många kollegor. Det är i princip alltid någon på kontoret och det finns alltid någon som vill gå på lunch eller AW. Möjligheten att bli högpresterande är mycket enklare med de förutsättningar som finns på Globenkontoret.
- Du blev Årets bästa säljare av bostadsrätter och Årets bästa säljare högst provision 2022 – Om du får välja en sak som du gör som verkligen gör skillnad i ditt arbete, vad är det?
Jag måste säga verktygen som Svensk Fastighetsförmedling har. Vår förberedande tjänst Aktiv Matchning där jag säljer 50–70% av bostäderna innan de kommer ut för officiell visning. Det fungerar tack vare vår välbesökta hemsida som tillsammans med vårt matchningssystem är helt outstanding och möjliggör fler affärer. Jag hade aldrig kunnat sälja så mycket som jag gör utan dem.
- Vad tror du är viktigt i mäklarrollen framåt?
Eftersom mycket är digitaliserat så gäller det verkligen att sticka ut och inte bli en i mängden. Ett stort varumärke har möjligheterna och musklerna att ligga i framkant precis som Svensk Fastighetsförmedling gör. Den specifika mäklaren tillsammans med varumärket kommer då även bli ännu viktigare för att kunna förmedla sådant som det digitala inte kan, den förväntade upplevelsen, känslan av att leva och bo i just den bostaden. Att lyssna på kunden och förvekliga hens drömmar.
Topp-3 lista på dina bästa tips hur man får fart på sin mäklarkarriär
- Följa med kollegor på intag och visningar. De mäklare som har mycket att göra hinner inte alltid bearbeta alla kunder. Det finns smulor att plocka upp efter dem. Lär från de bästa, du behöver inte uppfinna hjulet igen.
- Ringa, ringa, ringa. Jobbar man för ett stort varumärke så som Svensk Fast finns det oftast väldigt många spekulanter i kundvårdsystemet som vi någon gång har haft kontakt med. De kunder som har köpt tidigare har förhoppningsvis fått ett bra intryck och ska någon dag även sälja. Visningslistor är fantastiskt att ringa på.
- Event – Syns man så finns man. Dela ut kaffe, var med på föreningsdagar, dela ut lappar.