Åsa Davidsson. BILD: Husman Hagberg

En viktig byggsten i att vara lyckosam och långvarig i mäklaryrket är nyfikenheten och att ständigt vilja lära mera och nytt. Det skriver Åsa Davidsson, vvd för Marknad och affärsutveckling hos Husman Hagberg, i sin krönika för Mäklarvärlden.

Vår bransch är väldigt platt, rent organisatoriskt. Det finns inte särskilt många steg att ta för att göra en karriär där man stiger i graderna. I större delen av branschen består de lokala företagen av en kontorschef/franchisetagare och anställda mäklare och eventuellt någon assistent/säljkoordinator. Karriärvägen innebär ibland att bli partner, delägare eller så småningom driva ett eget kontor. Det är dock långt ifrån alla som strävar efter det. Många har valt att bli fastighetsmäklare för att det är ett fritt arbete med möjlighet att tjäna bra med pengar samtidigt som man hjälper sina kunder i livets största affär. Oavsett vilket mål du har med ditt arbete, så kan jag lova att du kommer att lyckas bättre om du alltid är nyfiken på att lära dig mer.

Det nödvändiga lärandet
Det finns vissa delar i jobbet som mäklare som vi bara har att förhålla oss till. Då tänker jag på att följa lagar och regler, till exempel att lära sig att beräkna den indirekta nettoskulden och att motverka penningtvätt. Det är lagkrav som vi måste anpassa oss efter. Ju mer du lär dig att bemästra dessa uppgifter, desto enklare blir ditt jobb och du slipper oroa dig för tråkiga påföljder såsom anmälningar till FMI och andra instanser.

Det utvecklande lärandet
Redan som student kommer du i kontakt med olika företag, som ofta erbjuder någon typ av utbildning som kompletterar mäklarstudierna. Hos oss på Husman Hagberg har vi till exempel Husman Hagberg Academy, där mäklarstudenter är välkomna att delta i en kurs i sex olika steg för att träna på olika delar i försäljningsprocessen. Den är öppen för alla mäklarstudenter – oavsett vilken arbetsgivare du tänkt dig efter utbildningen.

Då du fått din registrering och det är dags att börja jobba som mäklare så kommer du säkert att få delta i en grundutbildning hos din nya arbetsgivare. Flera av de större kedjorna har ett helt onboardingprogram som du får kliva på så snart du närmar dig start. Många har en grundutbildning som mixar företagsspecifik kunskap med mer generell kunskap inom mäkleri och försäljning.

Att fortsätta utvecklas och hålla energin på topp
Som ny mäklare är man ofta full av energi och entusiasm, men då du har mäklat i några år så kommer du garanterat att uppleva svackor och motgångar. Då är det viktigare än någonsin att fortsätta utvecklas. Säljutbildning kan man aldrig få för mycket av och förhoppningsvis jobbar du på ett kontor och i en kedja där utbildning är viktigt. Vi tycker det är synd att många lämnar branschen och bjuder därför alla mäklare på att ta del av säljtips från vår försäljningschef Jim Palmquist. Du hittar filmerna med tips på både Instagram och TikTok. Hittills har de visats över 40.000 gånger, så intresset är stort. Kika gärna du också! Du hittar filmerna på @jobbamedhh.

Redo för en roll som kontorsägare/franchisetagare
Många drömmer om att en dag få driva sitt eget företag, ofta under ett känt varumärke. Att gå från anställd mäklare till franchisetagare är ett stort steg att ta och här behöver den kedja som du väljer ha ett bra utbildningsstöd. Inom Husman Hagberg har vi delat upp det i flera olika delar. Först en grundutbildning som riktar sig till franchisetagare där du får lära dig mer om hur man driver ett företag. Hur tänker man kring ekonomi? Kring anställd personal? Ja, du har säkert massor av frågor och då är det skönt att ha ett huvudkontor som stöd.

Då du väl är igång med ditt kontor så finns det både säljledarutbildning och ledarträning som stöd för din utveckling och framgång. Husman Hagberg anordnar också en Business Camp för franchisetagare för att förbereda nästa års affärsplan. Tillsammans med andra kontorsägare i kedjan utbyter man mycket klokskap och erfarenhet – ensam är inte starkast.

Ju mer jag lär mig – desto roligare blir jobbet!

– Åsa Davidsson, vvd Marknad & affärsutveckling, Husman Hagberg