SkandiaMäklarna fortsätter att löpande rekrytera nya mäklare – men vad är hemligheten bakom detta i en tuff marknad? Sanna Österström, People & Culture Manager, delar med sig av hur de jobbar med att utveckla bolaget runt om i landet.
”Vi jobbar proaktivt med rekrytering genom flera olika kanaler samtidigt – både för att täcka de behoven vi har just idag och samtidigt vara förberedda på, och ha marginaler för, hur både marknad och våra medarbetares liv förändras,” berättar Österström.
Begreppet en attraktiv arbetsgivare är subjektivt, det är viktigt att ha med sig. De faktorer som verkligen får en person att välja bolag kan se olika ut, menar Österström och fortsätter: ”därför tror jag att det bästa vi kan göra är att stå stadigt i vad SkandiaMäklarna står för, att ha tydlighet i vad vi erbjuder skapar stabilitet och gemenskap för de som arbetar hos oss idag och för dem som överväger att komma till oss. Vi kommer inte vara förstavalet för alla, men för rätt profiler – det vill säga de som vill samma sak som oss – kommer det vara självklart.”
I Universums senaste studentmätning visar resultaten att SkandiaMäklarna uppfattas och beskrivs som både trendiga, konkurrenskraftiga och nytänkande. De är även högst rankade när det gäller bland annat potentiellt hög framtida inkomst, variation av uppdrag, kreativ och dynamisk arbetsmiljö, ledare som stöttar ens utveckling och snabbt avancemang.
Slutligen, och kanske bland de tyngsta attributen, så är SkandiaMäklarna den arbetsgivaren som uppfattas ha högst prestationsfokus med en vänlig arbetsmiljö, flexibla arbetsvillkor och sist men inte minst: framgång på sin marknad. Alla samtliga variabler som undersökningar gång på gång visar hamnar i topp när det handlar om vad man som arbetstagare tittar på inför valet av arbetsgivare.
”Det känns så klart otroligt kul och motiverande! Vi har under de två åren jag arbetat här på SkandiaMäklarna tagit medvetna beslut i hur vi vill positionera oss och har också fått direkt feedback på att det är något som känns både autentiskt och rätt i tiden…” säger Österström och fortsätter ”… detta är ytterligare ett kvitto på att vårt arbete med studenter ger resultat och att vår strategi att profilera oss som premium med stora möjligheter för engagerade och framåtlutade profiler som även vill hålla över tid – faktiskt fungerar.”