Stigande räntor och hög inflation har förändrat läget på bostadsmarknaden det senaste året. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har därför gjort stora satsningar på att underlätta för bobutikerna att göra affärer. Här får ni veta mer om vad de gjort.
– På Länsförsäkringar Fastighetsförmedling valde vi tidigt att fokusera på möjligheter istället för hinder och på saker vi faktiskt påverka i rådande situation. Med vårt starka varumärke i ryggen märker vi att det ger resultat eftersom våra marknadsandelar fortsätter öka, säger Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Årets franchisekedja
Tillsammans med Länsförsäkringsbolagens Franchisesupport utsågs Länsförsäkringar Fastighetsförmedling till Årets franchisekedja under årets upplaga av Svenska Franchisegalan. Priset tilldelas ett franchiseföretag som varit särskilt framgångsrikt under året som gått.
– Vi har ett ständigt fokus på att ge våra bobutiker bästa möjliga förutsättningar att driva sina verksamheter på ett framgångsrikt sätt. Inom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är samverkan med både bank och försäkring viktigt eftersom det både ger kunden en bra helhetsupplevelse och chansen till fler följdaffärer, säger Marcus Svanberg.
Rekrytering viktigt för att kunna växa
För det flesta fastighetsmäklarföretag är kombinationen av att rekrytera och behålla medarbetare en förutsättning för att kunna fortsätta växa. Konkurrensen om duktiga fastighetsmäklare är hård.
– Det senaste året har varit en tuff utmaning, särskilt för de fastighetsmäklare som arbetar helt eller delvis på provision. Samtidigt har vi många bobutiker som ändå lyckats leverera jämna och fina resultat. Vi har därför arbetat hårt med att försöka ge våra medarbetare rätt coachning utifrån just deras marknadsläge, säger Marcus Svanberg.
Några exempel på vad Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort för att lyckas i en tuffare marknad:
- Intensifierat samarbetet inom Länsförsäkringar med bank och försäkring, vilket resulterat i ännu fler skarpa leads till fastighetsmäklarna.
- Marknadsföringskampanjer som betonar tryggheten i Länsförsäkringars starka varumärke.
- Nya produkter väl anpassade för marknadsläget, såsom en energikalkylator som hjälper kunder att energieffektivisera och spara pengar.
- Stöttat ledarna i organisationen med kontinuerlig coaching, dialog och särskilda ledar-boost event.
- Extra utbildningar när behovsbilden förändras med marknadsläget, vilket kan handla om såväl säljträning som juridisk utbildning av vårt duktiga team in-house.
- Särskilt anpassade åtgärder för leadsgenerering, baserat på vår omfattande kunddatabas.
- Låtit vinnande exempel, både personliga och metoder, få lysa och spridas i organisationen
FAKTA:
Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Under de senaste tio åren har företaget växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Under förra året utsågs Länsförsäkringar Fastighetsförmedling till mäklarkedjan med Sveriges mest nöjda kunder för sjunde året i rad.