Att visa nyproduktion är ofta svårt, av förklarliga skäl då bostaden ännu inte finns.
Men nu har Nya boendet, som Mäklarvärlden skrev om här, presenterat sitt första boende i metaverse – det vill säga en virtuell värld.
Det är inredningsföretaget Ett koncept med Celine Burman i spetsen som skapat en digital värld av Greenhouse Sthlm, ett nytt kvarter på Kungsholmen i Stockholm. Hon har efter många år inom inredningsdesign bejakat sin nyfikenhet på både arkitektur och teknologi och vill ”hjälpa mina kunder att implementera innovativ teknik”.
– Jag tar därför position som första inredningsdesigner som jobbar i metaverse på ett sätt som går att realisera, säger hon i ett pressmeddelande.
Skillnaden mot en vanlig 3D-visning är att spekulanten här själv kan promenera omkring i lägenheten med sin avatar.
– I samarbete med Ett koncept testar vi nu ett nytt sätt att nå ut och tillgängliggöra upplevelsen av de nya hem vi skapar. För alla som inte har tillgång till ett VR-headset har vi tagit fram en video, men den bästa känslan i metaverse får man självklart med ett headset på, säger Ulrika Kågström, fastighetschef på Electrolux Group och ansvarig för utvecklingen av Greenhouse Sthlm i pressmeddelandet.
Celine Burman säger att de jobbar med att kombinera designföremål i interiören för att ge en upplevelse utöver fyra väggar.
– Nu har vi skapat ett alternativ till Greenhouse Sthlms visningslägenhet för att nå fler som inte har möjlighet att ta sig dit, men också för att bjuda in till den digitala fantasivärlden. Men naturligtvis ska denna typ av digitala visualisering ses som ett komplement till den fysiska miljön.
När Mäklarvärlden testkör avataren via vanlig dator märks ännu vissa stötestenar, till exempel är avataren känslig för exakta rörelser och promenerar ofta rakt in i en vägg eller ned för ett trappsteg den sedan inte kan ta sig upp för.
Här kan man se avataren i bostaden, och här kan man prova själv (escape-knappen för att lämna).