HusmanHagberg i Örnsköldsvik tog i fjol beslutet att starta upp podden ”Mäklarvy”, riktad mot lokalbefolkningen i orten. Och sedan dess har framgången växt i allt snabbare takt. Podden har inte bara genererat nya affärer, utan även stärkt relationen till marknaden.
Vi har pratat med kontorets franchisetagare och mäklare, Maja Sellgren och Emma Lind, som medverkar i podden ihop med mäklaren Amanda Lundberg.
Kort om podden ”Mäklarvy”
- Startade upp i mars 2022.
- Riktad mot lokalbefolkningen i Örnsköldsvik.
- Nytt avsnitt släpps varje fredag.
- Ca 4000 unika lyssnare varje vecka.
Hur kom ni på idén att starta upp en podd?
– Idén kom faktiskt från en kund som flyttat från Stockholm till Övik (Örnsköldsvik) och då startat en podd som vi fick gästa. Det var så himla roligt, så vi bestämde oss för att starta en egen, säger Emma.
– Vi såg också att det fanns ett stort intresse på marknaden. Folk pratar mer än någonsin om bostadsmarknaden, säger Maja.
Vad brukar ni ta upp i podden?
– Vi pratar högt och lågt om nuläget på bostadsmarknaden. Ibland kan det handla om räntor och ibland kan vi ge husägartips inför våren, svarar Maja.
– Sen försöker vi alltid hålla det på en lättsmält nivå. Folk lyssnar ofta på poddar efter arbetsdagens slut, och då vill man gärna att det är lite lättsamt, tillägger Emma.
Har ni några spännande gäster med?
– Absolut. Vi har ofta gäster från olika delar av branschen som kan bidra med sin kunskap, så som bankmän, stylister och snickare. Häromveckan hade vi vår VD som gäst, säger Emma.
Hur har responsen varit?
– Otroligt bra. Vi blir stoppade på gatan av folk som vill prata, och när vi åker på kundbesök så känner personerna redan till oss. Det är en fördel med podden, att vi hunnit bygga en relation med kunden innan vi ens har träffat den, bara för att den lyssnar på vår podd, säger Maja.
Har podden hjälpt er verksamhet på något sätt?
– Ja, jag har fått in många affärer genom den. Vi har ca 4000 unika lyssnare i en liten ort som Övik, vilket gör att en stor andel av lokalbefolkningen känner till oss. Det blir en klar fördel, säger Emma.
– Folk som lyssnar på podden får ju en relation till oss, vilket gör att de gärna väljer oss när de ska göra en bostadsaffär, säger Maja.
Vi har även pratat med Fredrik Kjell, VD på HusmanHagberg, som var med och gästade för några veckor sedan.
Fredrik, hur var det att gästa podden?
– Otroligt kul. De är proffsiga, kunniga och jordnära, så jag förstår att podden blivit en succé i Övik.
– Det gör mig stolt som VD att vi har kreativa kontor som tänker nytt och smart kring sina affärer, och som framför allt sätter kunden i fokus. Här på HusmanHagberg lever vi efter våra värdeord ”Äkta Passionerade Vinnare” och det bevisar verkligen detta kontoret.
Vill du också bli en del av framgången på HusmanHagberg? Besök karriar.husmanhagberg.se eller kontakta rekryteringschef Christian Hjort på christian.hjort@husmanhagberg.se eller 070-536 02 88