De senaste veckorna har aktiviteten bland bostadsspekulanter på nätet ökat markant jämfört med senare delen av 2022, visar statistik från Bostadsväljaren.

Foto: Adobe stock

Omkring en tredjedel av Sveriges alla nyproducerade lägenheter marknadsförs med hjälp av bolaget wec360°’s Bostadsväljare. Under de senaste två veckorna har man noterat en tydlig ökning av antalet användare som varit inne och tittat på bostäder. Man konstaterar också att användarna klickar runt i betydligt högre grad än under slutet av förra året.

Antalet unika besökare som varit inne och kollat på bostäder har ökat med 52 procent jämfört med under början av december. Samtidigt har interaktionen med lägenhetsmodeller och bostadsväljare ökat med hela 86 procent.

Mattias von Corswant, vd. Foto: wec360

— Det här gör ju att man blir försiktigt positiv, säger Mattias von Corswant, vd för wec360°. Vi tolkar siffrorna som att betydligt fler letar nyproducerade bostäder nu än under slutet av förra året. Den ökade nivån av interaktivitet skulle eventuellt kunna tolkas som ett större och mer reellt intresse från dessa spekulanter.

Det extrema ränteläget och hushållens pressade ekonomi ligger fortfarande tungt över branschen. Statistiken stärker dock senaste veckornas rapporter från mäklare som säger sig märka av fler spekulanter på visningarna och ökad aktivitet i budgivningarna.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.