Mäklarsamfundet har sammanställt vanliga frågorna deras kundvägledare fick under 2022.
Magnus Bäckström berättar vilken typ av frågor som dök upp flest gånger under året – och en ny typ av fråga som ökat.
Tre vanliga frågor under året:
- Den vanligaste frågan under året, och de senaste åren, handlar om fel och brister som köpare och säljare har upptäckt i bostäderna. Oftast är det köparen som ringer först och undrar vad som gäller kring ett fel de har upptäckt, och därefter brukar säljaren ringa när de fått ett reklamations- eller kravbrev från köparen.
- En annan fråga som vuxit mycket under året är den om kontraktsbrott. I våras förändrades marknaden, vilket ledde till att många köpare inte fick sina nuvarande bostäder sålda och som följd inte kunde finansiera och tillträda den bostad de köpt. Senare under året, i augusti och september, kom många frågor om nyproduktion där köpare ville häva köpet på grund av kraftiga avgiftshöjningar i de nyproducerade bostäderna.
- Den tredje frågan, som blir allt vanligare, rör det smarta hemmet och vad som ska ingå i köpet och inte – till exempel kameror, digitala dimmers, markiser, teveapparater eller något annat som kan styras med en app för att få dem att fungera. Dock har säljaren ibland tagit med sig sin telefon eller läsplatta varifrån de styrt husets ljudsystem eller markiser, vilket lett till förtret för den köpare som tillträtt en bostad och inte kan tända lamporna.
Se Mäklarsamfundets film här.