Fantastic Frank öppnar i USA. Mäklarvärlden fick fem minuter, eller tio minuter var det minst, med byråns vd och grundare, Sven Wallén. Häng med!
Hej, Sven! Hur kommer det sig att ni öppnar i USA?
– USA har varit en mognadsgrej. Efter tretton kontor i Europa har vi blivit duktiga på att styra och stötta entreprenörerna som driver våra kontor. Sedan handlade det mycket om att hitta rätt partner i USA. Nu kommer en etablerad fastighetsmäklare att vända sin skylt och det innebär en omedelbar närvaro för Fantastic Frank.
Var i USA och hur många kontor?
– Först ut är Denver i Colorado. För den som inte varit där kan man säga att staden har coolheten från Austin och det akademiska från Boston, plus några av världens bästa skidorter som till exempel Vail. Jag tror att vi kommer växa dubbelt så fort i USA som vi gjort i Europa. Vi planerar tio kontor på tre år. Men jag vill tillägga att fastän vi kikar på fler städer i USA, så är vi inte klara med Sverige ännu. Det finns faktiskt en stor svensk stad på västkusten där vi inte har något kontor ännu…
Är det svenska mäklare som hjälper svenska kunder med sina boenden där, eller hur ser upplägget ut?
– Nej, vi har lokala team som är uppvuxna och bor i området. Vi säljer bostäder på varje marknad till de som bor i staden. Sedan blir det naturligt så att vi hjälper dem som vill investera internationellt också.
Hur ser konkurrensen ut och vad för slags hjälp får mäklarna från er på huvudkontoret i Sverige?
– Vi konkurrerar framför allt med de stora internationella kvalitetsmäklarföretagen som Sotheby’s. Men vi är en lite modernare version. Vi hjälper det lokala mäklarföretaget med utbildning, marknadsföringsverktyg/material, IT-lösningar och utbildar deras kreativa team, till exempel fotografer.
Vad skiljer mest från att mäkla i Sverige?
– Den största skillnaden är att det inte är standard i många länder med exklusiva uppdrag samt att avtalshanteringen sköts av jurister och inte mäklaren. Danmark, Holland och Sverige har en väldigt reglerad mäklarbransch, så är det inte i övriga Europa.
Vad för slags boenden kommer ni att jobba med?
– Människor i dag gör medvetna val i allt de köper och Fantastic Frank är för alla som bryr sig om sin bostad och sin livstil. Visst har vi ett superstarkt inredningsfokus och använder de bästa stylisterna och fotograferna från inredningsvärlden men vi säljer också väldigt olika sorters bostäder. Lyx är nog det sämsta ordet jag kan tänka mig, finns det något mer dammigt och exkluderande? Den moderna konsumenten kan tänka sig att lägga pengar på en fin designstol, men den kan vara köpt på loppis, och den exklusiva bostaden kan lika gärna vara en etta med kök. Den inställningen är typisk hos våra kunder, hen bryr sig genuint om sitt hem. Det blir samma i vår USA-etablering.
Vilka blir era största utmaningar på den kontinenten?
– Det är en stor insats att öppna det första kontoret med att starta vårt amerikanska bolag, skydda varumärke, ha alla avtal på plats, försäkringar med mera. Så vi tror att vi har tagit oss förbi den största utmaningen redan. Vi är ett unikt varumärke i branschen som lämnar ett stort avtryck efter sig, så USA borde passa oss.
Några tips till andra svenska mäklarföretag som vill prova lyckan i USA!
– Det händer inte så ofta att Sverige exporterar nya företag till USA. I vår bransch har det nog aldrig hänt! Vi är det enda svenska mäklarföretaget som är ett internationellt mäkleri. Så nu när vi brutit marken så kanske det blir lättare för näste man. Sverige har världens bästa mäklare. Det anses att svenska mäklare är förtroendingivnde och att vi jobbar med hög kvalitet i allt vi gör. Det är ett fantastikt betyg på branschen. Sedan måste man såklart ha en långsiktig strategi. Det är inte snutet ur näsan att öppna i USA. Vårt erbjudande och varumärke har utvecklas under många år för att få den attraktivitet och förtroende som behövs för att etablerade duktiga mäklarfirmor ska ansluta sig till till Fantastic Frank i andra länder.
Född: I Göteborg för 58 år sedan.
Bor: Lägenhet i Vasastan och i en kyrka på Gotland.
Drömboende: Hade varit kul att ha en tredje bostad i Lissabon nära vårt kontor.
Fritidsintresse: Konst, mat, musik och golf.
Gör om tre år: Vi har öppnat minst två franchisekontor i Sverige (ett i min hemstad) och har minst 50 kontor i världen på fyra kontinenter. Då har jag att göra.