Fantastic Frank, startat 2010 och snabbt en snackis för sina udda bilder, siktar på att bli ett globalt varumärke.
Efter att ha öppnat 13 kontor runtom i Europa kommer nu det första på en annan kontinent.

Mattias Kardell, Sofie Ganeva, Tomas Backman och Sven Wallén, grundare. BILD: Fantastic Frank

Först ut är Denver i Colorado, USA, där en etablerad mäklare kommer att skylta om.

– Det innebär en omedelbar närvaro för oss. För den som inte varit där kan man säga att staden har coolheten från Austin och det akademiska från Boston, plus några av världens bästa skidorter. Vi kunde inte ha hittat ett bättre ställe för oss och vårt varumärke, säger Sven Wallén, vd och grundare, i ett uttalande i samband med öppnandet.

Bland skidorterna han nämner finns Vail, där de också avser att öppna kontor.

– Dessutom har vi med oss Stan Kniss och Jorgen Jensen, Colorados bästa mäklare alla kategorier, som kommer att driva kontoret ihop med sitt stora team.

Han vill överhuvudtaget inte kännas vid ordet ”lyx” i samband med Fantastic Frank, utan anser det dammigt och exkluderande.

– Visst har vi ett superstarkt inredningsfokus, men säljer också väldigt olika sorters bostäder. Den moderna konsumenten kan tänka sig att lägga pengar på en fin designstol, men den kan vara köpt på loppis, och den exklusiva bostaden kan lika gärna vara en etta med kök. Den inställningen är typisk hos våra kunder, hen bryr sig genuint om sitt hem.

Sven Wallén menar att Fantastic Frank nu har nått en tipping point och också kommer att öppna ett kontor varje kvartal runtom i Europa.

– Det är jättefort, för vi är väldigt picky med våra franchisetagare. Målet är att bygga ett superstarkt varumärke som lever i årtionden framöver på en global nivå. Det finns några gamla stötar i branschen som kommer få rejäl konkurrens från oss snart. Vi är inte stora ännu men vi växer som satan!