Historiska bostäder kräver specialiserade mäklare, menar Bjurfors i Göteborg som nu lanserar varumärket Bjurfors Century för att ta itu med tidstypiska bostäder i city.

En bostad från mellan 1850 och 1950. BILD: Bjurfors

Century omfattar bostäder byggda mellan cirka 1850 och 1950, när byggandet gick, som de skriver, ”från stenstadshus till folkhemsarkitektur”.

– Det har varit fantastiskt roligt att få arbeta fram ett nytt varumärke inom ett koncept vi har jobbat med så länge och förfinat under åren. En tydlighet både internt och mot våra kunder, säger Camilla Sivemark, marknadschef på Bjurfors i Göteborg.

Hon menar att deras kund är ”mycket medveten och mån om paketeringen” av bostaden.

– Vi har därför under årens lopp utvecklat vårt presentationskoncept i tätt samarbete med marknadens mest dedikerade fotografer och inredare.

Sven-Erik Kristensen är vd för Bjurfors Göteborg och säger att bostäder som dessa ständigt är eftertraktade av köparna.

– Det känns helt rätt att nu kunna presentera dessa under ett ännu mer anpassat koncept.