Idag arbetar de flesta mäklarkedjor med kommande bostäder, dvs. bostäder på förmarknaden. Men faktum är att detta arbetssätt inte alltid har tillämpats, utan det var HusmanHagberg som år 2008 lanserade konceptet Kommande® och började arbeta med det. Vi har pratat med Tomas Eriksson på HusmanHagberg Tyresö/Älta & Nacka, mäklaren som ligger bakom konceptet.

Kort om Tomas

– Jag började jobba som mäklare för 25 år sedan, när jag var 21. Det är det enda jobb jag haft och jag stormtrivs med det. Sedan en lång tid tillbaka är jag både mäklare och franchisetagare på HusmanHagberg i Tyresö/Älta & Nacka utanför Stockholm.

Du ligger bakom arbetssättet Kommande®. Hur gick det till?

– Det var under mina första år som mäklare, då jag jobbade extremt mycket. Jag tänkte ofta på hur man kunde jobba ännu smartare och få i gång ännu fler affärer, och det var då tankarna landade i just Kommande®.

– Jag har alltid jobbat väldigt mycket med kundnyttan i fokus och att lugnt kunna förbereda framtida affärer och samtidigt matcha köpare med säljare, ligger bakom hela arbetssättet. Kommande® är inte bara en produkt, utan det är ett hantverk där kundens bästa står i centrum.

Hur mottog HusmanHagbergs huvudkontor din idé?

– Extremt bra. Eftersom grundarna själva är mäklare, förstod de nyttan direkt, och vi satte snabbt i gång en process för att sätta konceptet i bruk. Jag testkörde det först på min marknad, och det blev en succé.

– Hade jag jobbat i en annan kedja, hade min idé kanske inte ens blivit hörd. Men eftersom det är högt i tak på HusmanHagberg och de verkligen lyssnar på sina medarbetare, blev idén till verklighet. Vem vet, hade det inte varit för HusmanHagberg så hade vi kanske inte arbetat med kommande bostäder på samma sätt idag.

Hur jobbar du med Kommande®?

– För mig är det ett arbetssätt, inte bara en produkt, och det har varit min framgång. Många tror att Kommande® bara är ett sätt att annonsera på, men det är mycket mer än så. Det är ett sätt att arbeta på: att matcha rätt köpare med rätt säljare, förbereda försäljningen i god tid och att alltid vilja kundens bästa. Det är många mjuka värden som höjer kvaliteten i vår tjänst och ger nöjdare kunder.

Begreppet Kommande® är skyddat av HusmanHagberg. Hur kommer det sig?

– Det är väldigt vanligt att företag varumärkesskyddar de produkter eller tjänster som de lanserar på marknaden, och det är samma princip här. Vissa aktörer så som Hemnet.se har fått dispens för att kunna använda begreppet, och det har skett i samråd med huvudkontoret.

Hur ser du på framtiden för Kommande®?

– Än idag, 14 år senare, är det ett viktigt och uppskattat arbetssätt hos både mäklare och kunder. Trots att vi lever i en föränderlig värld där konceptet kanske utvecklas åt ett annat håll, tror jag starkt på att grunden sitter i de mjuka värdena. För mig som mäklare, är det just det som är det viktiga – äktheten, hantverket och kundens bästa!