Som namnet antyder förmedlar Historiska Hem bostäder i äldre fastigheter. Byrån har funnits i snart sju år och förmedlar ett varierat smörgåsbord av arkitektur byggnadsantikvarier och historia. Men man har också Sveriges största mäklarkonto på Instagram, med snart 150 000 följare. Mäklarvärlden knackade på! Häng med!

BILD: Historiska Hem

Historiska Hems koncept går ut på att inte sälja hus eller lägenheter byggda efter 1970, då miljonprogrammet tog över. Att tacka nej till objekt är ovanligt men förekommer, till exempel om bostaden har moderniserats så pass mycket att själen försvunnit. Det innebär dock inte att man inte säljer moderniserade bostäder.

Det är också en del av historien. Vi måste helt enkelt se på plats. Vi vill vara ett självklart val för enklare boenden likväl som för större, mer exklusiva våningar, hus och gårdar, säger Katarina Ljung som efter att ha jobbat med klassiskt mäkleri under tre år och prövat på ett flertal olika marknader blev headhuntad av ett innovativt mäkleri som öppnade upp hennes ögon till att sticka ut, våga och tänka utanför boxen.

När jag fick min dotter 2015 valde jag att slå mig fri och testa nya vägar ihop med en branschkollega, där vi skapade ett koncept som vi båda uppfattade saknades på marknaden och Historiska Hem föddes.

Katarina Ljung berättar att i hela hennes liv har hon drivits framåt av att testa nya saker och varit otrolig påhittig med att nå dit hon vill komma. När hennes far föreslog mäklare studerade hon industriell design på Gotland, men hennes behov av att kunna se framsteg tog hennes intresse till denna bransch.

Här kunde jag snabbt mäta i realtid vilka framsteg jag gjorde som person, säger hon. Anledningen till att bli mäklare är i dag helt annorlunda från när jag sökte till högskolan och intresset för hus och byggnadsvård har vuxit både med åldern och erfarenheten. Jag blev färdig mäklare när jag var 23 år gammal och då var jag mer sugen på sälj och pengar.

I dag har Historiska Hem ett team både med mäklare och kreatörer. Byrån har två kontor, ett på Södermalm och ett på Östermalm i Stockholm.

Vi är i dag 16 mäklare och ser ett behov på fler nya marknader men väntar tills rätt person dyker upp snarare än att växa snabbt. Vårt mål är inte att bli störst utan att sälja det med mest själ.

Historiska Hem har ett intresse att informera om det otroliga kulturarv som svenskarna besitter. Katarina Ljung förklarar att bostaden är den produkt som mäklare säljer och ändå tycker hon branschen ägnar väldigt lite tid åt att presentera den med värdighet.

Det är inte ett ”objekt” som ska säljas utan ett hem som ska förmedlas. Genom att berätta vem som ritade och byggde huset, om vilka som bott där genom åren och sätta in alltsammans i en historisk kontext får våra köpare en djupare förståelse för huset och lär känna det på ett annorlunda sätt än vad som är vanligt i branschen. Genom att framhäva unika detaljer och påtala de kvaliteter som finns i äldre bebyggelse vill vi skapa en medvetenhet och känsla för kulturarvet, som förhoppningsvis resulterar i att framtida renoveringar och restaureringar sker med respekt och vördnad.

För Katarina Ljung har det alltid varit viktigt med långa kundrelationer och hon berättar kort om två bostäder som satt sig i hjärtat lite extra. Det första är ett hus på Skarpö (se bilderna …) där säljaren träffade henne på en tidigare visning. Huset har varit ett sommarhus sedan början av 1900-talet och stått still i tiden.

Mitt genuina intresse för byggnadsvård fick mig att falla för dess munblåsta glas, linoleummattor och kakelugnar. Huset hade även en fantastiskt vacker uppvuxen trädgård och mitt intresse för trädgård avspeglar även hur jag presenterar den i annonsen. Jag är en bestämd men omtänksam mäklare och jag har alltid en förutbestämd plan över hur och när mina bostäder visas. Jag tror att det som uppskattas mest av spekulanterna är att jag är otroligt transparent med all information och jag håller alltid presentationer på visningarna för att alla ska få samma information, och på hus får man även visa ev brister från besiktningsprotokollet. Detta hus var i stort sett i bra skick men eftersatt i underhåll, och ägs i dag av en person med stort intresse att ta hand om huset och det är nu under restaurering.

BILD: Historiska Hem

Som kontrast till knotiga äppelträd och lantlig miljö säljer Katarina Ljung också våningar i stan. En pärla invid Odenplan köptes för några år sedan av ett par kära och stilsäkra kunder till Katarina Ljung, då som ett kontor med sänkta tak och vävtapeter. När man skulle höja taket fann man en kulturskatt i form av ett kassettak i original och det var startskottet till att återställa bostaden i sin 1800-talsglans. När våningen sedan skulle säljas fick hon åter nöjet att samarbeta med dessa kunder.

Jag jobbade också ihop med en kollega för att kunna hålla hög kvalitet och alla spekulanter och intresserade uppdaterade, vilket resulterade i ett härligt par som snart flyttar in i denna drömvåning. Båda dessa hem fick stor publicitet i sociala medier och olika magasin på grund av vårt sätt att arbeta med bild och text.

Katarina Ljungs största utmaning annars har det senaste året varit att dra ner på mäkleriet och istället fokusera på andra viktiga delar av att driva företag. Hon säger att mäkla är det roligaste hon vet och att hålla sig ifrån att åka ut på spännande bostäder har vart en stor förändring för henne, nästan som en liten identitetskris.

Men det är mycket roligt att få lära sig mer om affärsutveckling och marknadsföring, en del som nu väckts till liv hos mig.

Hon säger också att många, framför allt att alla som jobbar på Historiska Hem, är så bra ambassadörer för byråns produkt.

En annan mer intern sak jag är mycket stolt över är att jag ligger längst ner på omsättningslistan och att mina kollegor ligger på en hög jämn nivå. Vanligt i branschen är annars att chefen ligger högt upp tillsammans med något ”stjärnskott” och resten en bra bit ner. Vi vill lyfta upp alla som jobbar med oss och se till att vi har ett jämnt team.

BILD: Historiska Hem

När det gäller kunderna är de medvetna och tycker det är viktigt att deras hem presenteras med värdighet.

Många som jobbar eller har stort intresse för reklam, marknadsföring, till exempel bild och fotografi tillhör kundkretsen. Och vi har många kunder som bor i hus och lägenheter där mycket original bevarats. Vi hoppas att ännu fler med äldre våningar och hus börjar se oss som ett självklart val och det är vårt nästa steg framåt, säger Katarina Ljung som också får en fråga om hur utbudet ser ut vad gäller objekten.

Vi säljer allt från små ettor till stora villor och gårdar. Prisbilden på objekten skulle jag säga vanligtvis ligger mellan två och 25 miljoner kronor. Vad gäller våra konkurrenter är de snarare duktiga mäklare på olika byråer än specifika byråer. Just konkurrensen beror även på i vilket område och segment det handlar om.

Men vilka är de största skillnaderna med Katarina Ljungs jobb jämfört med att arbeta som en ”vanlig” mäklare? Katarina Ljung menar att det är konceptet, att hon ser bostaden som ett hem mer än ett objekt.

Vi jobbar också med ett annat upplägg än övriga aktörer, med scenografer och fotografer som annars inte jobbar med mäklarfotografi och vi har skribenter och byggnadsantikvarier. Vi är också starka i sociala medier. Vi har just nu Sveriges största mäklarkonto på Instagram, med snart 150 000 följare. Vi vill bygga upp något annorlunda och är bra på att synas och vi vill skapa långvariga relationer. Vi har också väldigt kul på jobbet. Vi är ett spretigt och roligt gäng som uppskattar varandras egenheter och peppar varandra.

Katarina Ljungs intryck av mäklarbranschen generellt är att hon tycker att man har en bransch där mäklaren har för stort ansvar för för många bitar som man kanske inte är helt bra på. Att vara expert på sälj och också skriva texter, välja foton och sätta ihop annonser är inte helt lätt. Här vill man på Historiska Hem göra annorlunda och låta mäklaren koncentrera sig på det som han eller hon är bra på – det vill säga intag, visningar och budgivningar.

Det är en hård bransch där det är lägst arvode som ska vinna, vilket är tråkigt, men som jag tycker börjar bli bättre. Vi måste tillsammans se hur värdefulla och duktiga vi är och ta betalt efter det också.

På frågan om det krävs något mer än en vanlig mäklarutbildning för att jobba som mäklare på Historiska Hem svarar Katarina Ljung nej. Byrån har mindre interna utbildningar inom sälj, byggnadsvård, arkitekturhistoria med mera, när man väl börjat jobba på Historiska Hem.

Men många som söker sig till oss gör det för att de har ett specialintresse eller vill jobba ”utanför boxen”.

Katarina Ljung berättar också att pandemin har påverkat arbetssättet och affärerna till det bättre och att man har spännande saker i pipeline.

Det som har varit störst skillnad när det gäller pandemin är visningarna. Vi fick börja med bokade visningar, vilket gav oss större möjlighet till förberedelser och lagom flöde med folk till visningen. Vi har också mycket spännande på gång just nu. Vi har precis hamnat på Gasell-listan och vi är på väg framåt för att förändra branschen för alltid. Så är det någon mäklare eller någon annan påhittig själ som läser detta hoppas jag att ni hör av er och ser vad vi kan göra tillsammans.

 

Katarina Ljung

Född: Cirka klockan 07:40 på Danderyds sjukhus 1986.

Bor: I ett hus från 1919 på Lidingö.

Familj: Man, två barn och en hund.

Arbetsplats: Jag utgår från Södermalm medan Markus utgår från Östermalm.

Fritidsintresse: Byggnadsvård där jag åker Sverige runt för att knuta nya kontakter med olika branscher. Har stort intresse för arkitektur och har en dröm om att jobba som arkitekt på äldre bostäder.

Drömboende: Antingen en madalsbyggnad med lägre takhöjd, vedspis och trägolv eller ett hus från tidigt 1900-tal med höga spröjsade fönster, tidsenlig ekparkett och öppen spis. Och kakelugnar i varje rum. En trädgård med äldre fruktträd, plats för köksträdgård och ankor såklart!

 

Historiska Hem

Grundades: 2015

Grundare: Katarina Ljung tillsammans med Mattias Lantto. I dag driver Katarina Ljung byrån tillsammans med Markus Elias.

Antal anställda: 26.

Inriktning: Säljer i byggnader ursprungligen ritade innan 1970.

Var de finns: Säljer fastigheter i hela södra och Mellansverige men har störst fokus på Stockholm, Uppland och Södermanlands län. Bostadsrätter inom Stockholms län. Kontor på Södermalm och Östermalm i Stockholm.