Hur kan jag bibehålla en god kundvård mitt i pandemin?

Själva mötet människor emellan har förändrats i hur vi hälsar, ser på varandra och hur vi bygger upp en förtroendegivande relation ansikte mot ansikte. Att hålla en god kundvårdskvalitet över tid, handlar mycket om att din kund känner sig sedd, hörd och framförallt ihågkommen med mer än bara ett namn och telefonnummer.

I ditt mäklarsystem finns flera bra CRM-funktioner för kundvård eller kundnytta som jag helst benämner det som. Det ska vara nyttigt för din kund och underlätta för dig som mäklare att ge värde och några minuter av din tid.

Tips på Kundnytta

Skriv direkt in i ditt mäklarsystem för- och efternamn, telefonnummer och e-postadress på din kontakt. Kanske finns redan kontakten sedan tidigare på ditt kontor, då kan du lätt se var i processen de är. Får du via hemsidan in intresseanmälan eller visningsbokning får du kontaktuppgifterna direkt och kan uppdatera om det redan är en befintlig kontakt. Du bekräftar förmodligen med ett sms eller ett mejl att ni nu har kontakt, vilket ser bra ut. Det är nu du kan börja med kundnytta!

Ring upp din kontakt och gör den till din kund. Ställ frågorna vad de söker – var de bor – var i processen de befinner sig – vill de bli matchade – hur vill din kund hålla kontakt fortsättningsvis – vad kan du berätta för att hjälpa dem vidare? Förhoppningsvis vet ni nu mer om varandra och har startat en resa som ger resultat.

Med kontakten framför dig i ditt system, matar du in uppgifterna vad kunden söker, bor i dag samt när och hur ni ska ha nästa kontakt. Kanske blir utfallet av samtalet att ni ses på visning om någon vecka – en återkomst längre fram i tiden som systemet påminner dig om när det är dags – mejl från dig om slutpriserna i området som är aktuellt – bokar ett kundmöte som visas i din kalender.

Det tar inte många minuter att få systemet att hjälpa både dig och din kund med affärerna och bostadsprocessen, hållbart och långsiktigt.

Lycka till!

Lotta Westling

Lotta Westling är businesscoach och leder och tränar egenföretagare att uppnå egna mål och förväntade resultat.

Ta hjälp av våra experter! Frågor och svar publiceras i tidningen och på webben. Mejla dina funderingar till experterna@maklarvarlden.se.