Hur kan jag hitta nya kunder med hjälp av sociala medier i det här förändrade landskapet som pandemin drivit?

Oavsett en stark eller svag marknad är det ofta en utmaning för mäklarkontoren att effektivt hantera sin digitala marknadsföring. Pandemin har också medfört att det ställs ännu högre krav på företagets marknadsföringsstrategi och förståelse för sociala medier för att inte försvinna i bruset.

Ju mer information ni som företag har om era kunder och den lokala marknaden, desto troligare är det att marknadsföringen kommer att leda till nya intag. Engagera kunden genom ett relevant innehåll i annonsen. Eftermarknadsföring för en såld bostad bör gå i ett mycket lokalt område, den är troligtvis mest intressant för de närmaste grannarna. Är det istället en bostadsannons och syftet är att hitta köparna kan det vara värt att fundera över varifrån de faktiskt kommer och använda målgruppsanpassningar för att nå rätt personer.

Ett intressant och relevant innehåll kan också skapas genom att visa en lokal närvaro där ditt varumärke kan stärkas genom att din expertis tydliggörs. Vi har sett flera exempel på våra europeiska marknader där mäklare informerar om hur marknaden utvecklas eller erbjuder out of the box-tjänster i samband med pandemin.

Slutligen; använd den fulla potentialen av Facebook och Instagram för att nå just dina kunder vare sig de finns lokalt eller inom ett större område. En anpassad landningssida för annonsen ökar sannolikt din konverteringsgrad ytterligare, det vill säga den sida som kunderna kommer till efter att ha klickat sig vidare. Kunderna finns på dessa plattformar och det är därför viktigt att vara proaktiv och att använda verktygen på rätt sätt för att investeringen i slutändan ska bli lönsam.

För att nå den fulla potentialen är det många gånger en lönsam affär för mäklaren att ta hjälp av en extern partner för att optimera marknadsföringen i sociala medier. I Sverige finns idag flera specialiserade partners och i dessa tider är det viktigare än någonsin att hänga med i den digitala utvecklingen för att ligga på topp under, men också efter, pandemin.

Lukas Hernblad

Lukas Hernblad är försäljningschef på Brightbee, en tjänst för mäklare att marknadsföra sig automatiskt på sociala medier.