Studentfrågan är ett nytt inslag i Mäklarvärlden. Tanken är att alla mäklarstudenter runt om i landet ska få möjlighet att ställa en fråga som passar med temat i den aktuella papperstidningen. Mäklarvärlden hittar sedan en expert inom ämnet som kan svara. Mejla dina funderingar till experterna@maklarvarlden.se.

Först ut med en fråga är Jonatan Jutbo, som startade sina studier hos Lexicon i januari 2020 och blir klar i juni. Han är mäklarassistent och trainee hos Skandiamäklarna i Sundsvall.

Jonatan Jutbo. BILD: Skandiamäklarna

FRÅGA I en utsatt bransch där produkter och tjänster inte särskiljer sig alltför mycket kan nog en del mäklare uppleva att konkurrensen är väldigt hård. Ett intagsmöte kan upplevas som en stor utmaning när kunden även kommer att träffa andra mäklare.

Vad är viktigt att tänka på inom försäljning då man jobbar i en bransch som har fullständig konkurrens? Hur skapar man det där avgörande mervärdet för sin produkt, som får uppdragsgivaren att känna att vad just jag levererar är det rätta? Tack för svar!
– Jonatan Jutbo

Svaret kommer från Pia-Lotta Svensson, som började som mäklare hos Fastighetbyrån 2008 och är franchisetagare för Södermalm och Hammarby Sjöstad i Stockholm. Hon brinner för ny teknik och nya arbetssätt som driver branschen framåt.

Pia-Lotta Svensson. BILD: Fastighetsbyrån

SVAR Försäljning handlar alltid om kunden och deras behov. De flesta branscher har tjänster och produkter som på ytan är likvärdiga (restauranger, mediabutiker, biosalonger, hantverkare och så vidare) men det är alltid någonting som gör att kunden väljer det ena eller det andra.

För att bli en duktig mäklare/säljare så behöver man bli duktig på behovsanalysen. Vad är det kunden söker och behöver? Tyvärr är konsten att ställa frågor bland det svåraste som finns och som ny och oerfaren mäklare hamnar man lätt i monologläget. Så min bästa tips är att öva på att ställa frågor för att få fram behov. Dessa behov ska du sedan matcha mot ditt företags olika produkter och tjänster.

Jag brukar alltid säga att det spelar ingen roll hur mycket bra produkter/tjänster du som företag har, vet du inte vad kunden söker kan du aldrig skapa mervärde. Lycka till!
– Pia-Lotta Svensson