Redan i förskolan sa Selma Kahrimanovic att hon skulle bli mäklare, och så blev det. Mycket till paus mellan skolåren blev det inte, och också när hon var klar med mäklarutbildningen gick det fort – nu är hon delägare i Pontuz Löfgren i Kalmar.

Selma Kahrimanovic. BILD: Pontuz Löfgren

Vem är du?
– Det diskuterades faktiskt precis på kontoret, och vi kom fram till att jag är sprallig. Jag hörs och syns och har känslorna utanpå, men är extremt effektiv och målinriktad. Frågar du mina kunder skulle de nog säga drivande. Jag är inte rädd att bestämma farten och riktningen och hålla den, så att säga.

Vad fick dig att vilja bli mäklare?
– Pappa var säljare både på jobbet och privat innan vi kom till Sverige i och med Balkankriget, då blev han tyvärr sjuk så mamma fick ta det stora lasset med att jobba. Så min storebror, han är sju år äldre, fick ta ett större ansvar för mig. Han är en sann Blocketnörd så jag fick hänga med honom när han sålde allt från leksaker till gräsklippare.

Selma Kahrimanovic säger att det var någonstans där hon lärde sig älska försäljning, och att dessutom få hjälpa folk att sälja det som ofta är ens trygghet och borg, hemmet, är en bekräftelse på att det är viktigt.

Hon var inte den som tog sabbatsår för att resa omkring eller liknande, utan började ganska omgående att jobba innan hon hoppade på mäklarprogrammet efter gymnasiet.

– Det gick på distans via högskolan och jag jobbade parallellt som mäklarassistent på kontoret, vilket var extremt värdefullt och tidsbesparande. Jag fick gå bredvid Pontuz som gillar att pusha och utmana, så man kan få vansinnesuppdrag att göra. Bland det första jag fick göra var att vara visningsvärd på en herrgård i Kulebo, en av de största affärerna någonsin, så det var lite spännande.

Däremellan hann Selma Kahrimanovic slipa lite på sina försäljarskills på både Burger King och Elgiganten. På den sistnämnda hade hon i början sin bror som chef, men när det var tid att sluta var det hon som var hans chef. Hon skrattar.

– Det var en rolig resa. Och nu när det är stressigt säger jag alltid att ta mig bara tillbaka till broilern på Burger King.

Vad drömde du om att bli när du var liten?
– När jag träffade min gamla förskolelärare för några år sedan började han skratta och sa att det var ’märkligt att det blev som du tänkt dig’. Tydligen hade jag redan då sagt att jag skulle sälja hus, så det har nog hängt med. Sen har Pontuz namn alltid varit välkänt i Kalmar och i tonåren associerade man det med framgång och att det var lite tufft.

Så hon tog sig dit. Och fick lön för mödan.

– Ja, jag kan säga att jag fick det jag ville med tanke på att jag sex år senare är både delägare och betydande i bolaget. Den här branschen präglas mycket av pengar, men jag tror att vi i den yngre generationen inte bara tänker på den ekonomiska biten utan också de mjuka värdena som kollegor, omgivningen, kontoret du är på, assistenterna… Och det ser man ju att vi lägger vikt vid att personalen mår bra. När det inte är pandemi har vi fasta arbetstider, vi har gym, vi har tvättstuga. Mäkleriet kan vara ett ganska rått yrke som kan vara ensamt så det är viktigt att vi är ett team, som en familj. Så jag fick en ledare som vågade se min potential och ville se mig växa.

Nu är Selma Kahrimanovic utöver delägare ansvarig för bostadsrättssidan, sköter alla coachsamtal med mäklarna och håller koll på siffrorna. Hon är anställd, men har ett AB vid sidan av.

Hur mycket tjänar du?
– Haha får man fråga det? Jag brukar säga att jag tjänar väldigt bra, ser man till genomsnittet i mäklarvärlden ligger jag absolut på den bättre sidan.

Just nu har hon inga planer på att göra någonting annat, utan ser sig själv växa i bolaget med förhoppningsvis större andelar och mer ansvar.

– Jag har gott rykte i Kalmar och är mån om att bevara det. Det är lätt att vara duktig år ett och två, men sen börjar jobbet med att leva upp till de tidigare framgångarna.

Hur mycket jobbar du?
– Mycket. Fördelen är att jag är effektiv. När jag är på kontoret är det 200 procent, jag får extremt mycket gjort när jag väl jobbar. Är på kontoret åtta och sen fullbokad med möten från halv tio till sex-halvsju och sen det administrativa. Jag är uppkopplad 24/7, men jag vet också hur man varvar ner och planerar min tid väl. Helgerna försöker jag vara ledig men nu har det varit väldigt mycket.

På Selma Kahrimanovics meritlista ligger Kalmars två dyraste lägenheter någonsin, och på Hittmäklare ligger hon i topp i Kalmar och drunknar i utmärkelser. En del av framgången, tror hon, beror på att hon utmärker sig i kundmötena.

– Man är alltid jämförd och alldeles för många fokuserar på vad som ska sägas på mötet och inte hur, och att man faktiskt bör titta folk i ögonen. Jag gör det här för att det är jävligt kul, det är häftigt att prata med människor och häftigt att få se nya lägenheter varje dag. Jobbet handlar om att gilla människor, det är det sociala som avgör. Man vill ju hänga med folk man gillar och jag vågar påstå att jag skulle kunna krama alla mina säljare och köpare utan att det skulle vara obekvämt, för den relationen har skapats under försäljningens gång. Sen försöker jag göra processen så enkel som möjligt, att de ger mig infon och följer med på resan men jag sköter det jobbiga.

Jag läste i en presentation att du har hett temperament – hur handskas du med jobbiga klienter?
– Haha ja jag har som sagt känslorna utanpå och har jag ett jobbigt samtal är jag duktig på att vara lugn och sansad under tiden men när jag lagt på märker man att jag är från Balkan för då slår jag näven i bordet eller droppar en irriterad kommentar. Men det som är skönt är att jag får det ur systemet, man muttrar lite så är det borta sen.

Hur ser konkurrensen ut för dig?
– Den är tuff. Vi har de stora kedjorna här, och sen några lokala aktörer som också är väldigt duktiga. Man märker tydligt att marknadsföring i all ära, men det är mest rekommendationer det handlar om. I en mindre stad är det inte lika lätt att tabba sig och komma undan. Jag pratade med en kollega i Stockholm om att en mäklare misskött sig, men att det inte hände något eftersom den kunden träffar man aldrig igen. Här i Kalmar kan jag inte gå på stan utan att träffa en kund, så det är extremt viktigt hur man sköter sig.

Selma Kahrimanovic återkommer till vikten av planering för att få fritid när man jobbar så mycket som hon gör, något som hon märker av extra nu när hon själv är mitt uppe i en flytt.

– Jag märker att mina föräldrar stressar mer än jag över att jag inte börjat packa än. Man får det att funka genom att tänka effektivt: Om jag jobbar sent i veckan kan jag vara ledig i helgen. Sen är jag också duktigt på av- och påknappen – är jag ledig åker jag iväg för att koppla av på riktigt och kan stänga av telefonen. Mina kunder vet det för att jag har planerat.

Vad skulle du göra om du upptäckte att en kollega gör fel?
– Jag frontar direkt. För mig är det jätteviktigt att belysa fel. Ibland är det ju ett ärligt misstag och enkelt att rätta till, men om någon medvetet beter sig på ett visst sätt måste jag rycka in- Det handlar om vårt varumärke och vårt företag. Vi är redan bevakade och det är en transparent bransch i en liten stad, det finns inte spelrum för sådant beteende. Jag är inte rädd för att ta upp sådana diskussioner och frågor.

Skulle du anmäla?
– Nej, det är det den drabbade kunden som måste göra.

Har det gått fel för dig någon gång och vad gjorde du då?
– Nja, det har snarare legat i att någon av parterna inte skött sig. Men överlag är det ordning och reda.

Så hur ser framtiden ut?
– Det är en hemlig grej på gång som är häftig på riktigt. Stay tuned, säger jag. I övrigt tänkte jag fortsätta leverera.

FAKTA
Namn: Selma Kahrimanovic
Ålder: 28
Bor: Kalmar
Familj: Mamma, pappa och storebror
Arbetsplats: Pontuz Löfgren
År som mäklare: Inne på mitt sjätte år nu.
Det här gör jag på fritiden: Försöker umgås med familj och vänner. Tråkigt svar men det är ju det jag gör, försöker ta igen den privata tiden.