Sista året har det visat väldigt tydligt vilka som kan sälja och vilka som har blivit väldigt passiva. Vi har sett mäklare som lyckats bättre än någonsin samtidigt som det har varit sämre än någonsin för en de.

De mäklare som studerar försäljning varje dag och de ledare som ständigt utvecklar sig själva och sina säljorganisationer har alltid möjligheter att lyckas – oavsett hur omständigheterna ser ut. Att vara duktig på försäljning är en försäkring som gör att man alltid kan göra affärer på något sätt. Det senaste året har det varit tydligare än någonsin.

Jag trodde själv att jag hade mitt på det torra under våren 2020 eftersom jag hade massor av föreläsningar bokade både i Sverige och internationellt. Utöver det hade jag en utsåld föreläsningsturné på över 20 städer bokad.

Sverige stängde i princip den 13 Mars 2020 och all min business försvann på 24 timmar. Vi var ett litet team på tre personer som bröt ihop i cirka 90 minuter, för att sedan lansera en digital säljutbildning några dagar senare där man fick en säljvideo i mailen varje morgon klockan 06.00.

Vi hade ingenting inspelat men vi sålde ändå paketet att kunden skulle få utbildning i försäljning varje dag. Vi hade aldrig spelat in egna utbildningsvideor tidigare men spelade snabbt in tio stycken så att vi kunde börja sälja till de kunder vi hade sedan tidigare och som köpt fysisk utbildning av oss.

Det gjorde att vi kunde börja sälja till alla de företag som ville träna sina mäklare men inte kunde ha någon på plats eftersom alla jobbade hemifrån. Som tur är visade sig den forskning som finns numera att det är så här man lär sig allra bäst. Det ska vara utbildning i korta sekvenser och ofta. Mäklare kunde nu helt plötsligt träna försäljning varje dag och många sålde mer än de någonsin gjort trots pandemin.

Vi kunde själva börja fakturera omgående och nu har Closers Only – The Academy, över 400 inspelade säljvideor som omfattar 25 olika områden inom försäljning. Allt från hur man tar hand om alla invändningar från kunden till hur man lyckas signa kunden direkt på intagsmötet.

Nu har vi växt till femton säljare och vi kommer vara femtio personer före sommaren 2020 som säljer i hela Norden. Jag har även fått in en stor global kund som älskar det här konceptet och har säljare i över 100 länder. Jag visste inte ens om att företaget existerade när pandemin bröt ut. 

Det kom ett samtal från en kvinna som hade följt mig på Linkedin in i några år. Hon frågade om jag ville hålla en föreläsning gratis via zoom för cirka 6 000 säljare spridda över tio länder. Allt från Sydafrika till USA och Australien. Det är inte något jag brukar göra gratis men tiderna var speciella och jag var ju inte precis utarbetad av alla föreläsningar jag skulle hålla eftersom marknaden var stendöd.

Samtidigt så är det ju alltid spännande att träffa säljare internationellt och knyta nya affärskontakter. Det gick fantastiskt bra och det här företaget är nu en av mina största kunder. Utbildningen ska översättas till tio olika språk under 2021 då företaget har säljare i över hundra länder. Det blir allt från engelska, franska, och tyska till ryska och hindi!

När pandemin slog till fick vi tid för eftertanke och reflektion, något som gjorde att vi kunde planera för hur vi skulle skapa den bästa möjliga säljkåren – och här är mina fem bästa tips som du och dina säljare också kan följa! 

  1. Skriv ned dina tio viktigaste mål i livet varje morgon.
  2. Titta på säljvideor mellan 30 och 60 minuter varje dag.
  3. Spela in en konversation som du har med kund varje dag och analysera. Skicka samtalet till en kollega som gör samma sak med dig. Hjälp varandra med feedback.
  4. Ha ett tema varje vecka som till exempel Avslut, Invändningar eller Förhandlingsteknik och diskutera på veckans säljmöte hur ni kan bli bättre.
  5. Ha “Veckans Buddy” där du har en kollega som du kort varje morgon delar med dig av dina mål för dagen och sedan följer upp med hur det har gått på kvällen. Byt sedan kompis som du diskuterar med varje vecka för att ständigt få ny input.

2021 kommer bli magiskt!

Mikael Arndt. Foto: Filip Cederholm.

Mikael Arndt är en av grundarna till Arndt’s Sales Acacemy och ses som en av Sveriges främsta föreläsare när det kommer till försäljning.

Ta hjälp av våra experter! Frågor och svar publiceras i tidningen och på webben. Mejla dina funderingar till info@maklarvarlden.se.