”Våga ta nya grepp i säljarbetet”

Hasse Olsson kanske är okänd för de breda massorna men väletablerad i svenskt näringsliv. Han har jobbat med uppdrag i cirka 200 företag, stora som små, exempelvis kan nämnas; Volvo Cars, Schibstedt, Bonnier, Fastighetsbyrån, och många fler…
Ungefär 1 500 föreläsningar har det blivit, tränat 1000-tals säljare och säljchefer och inspirerat många många fler.
Hasses bakgrund som usel säljare, bra säljare, Sales Director, vvd, vd, egen företagare, styrelseledamot gör honom till en otrolig tillgång som kan se på sina uppdrag ur olika perspektiv och snabbt hittar vinklar på företags utmaningar. Han utbildar, arbetar som konsult/rådgivare och föreläser inom ämnen som, försäljning, säljledning, operativt ledarskap, tillväxt, företagskultur och attityd/inställning.

Tiderna och kunderna förändras men säljkåren står stilla. Det vill Hasse Olsson ändra på. Och som en av Sveriges mest erfarna och populära säljcoacher vet han vad han pratar om. I den här boken klär han av gamla etablerade sanningar och ger sin syn på hur du som säljare måste agera för att lyckas i dagens affärslandskap.

”Kunden har alltid fel!” är en bok som ifrågasätter, utmanar och inspirerar till att våga ta nya grepp i säljarbetet. Den som sett Hasse Olsson föreläsa kommer att känna igen sig. Med sitt raka och lättsamma sätt delar han frikostigt med sig av allt från personliga anekdoter, käftsmällar och rallarsvingar till mer djupa resonemang och reflektioner. Från pärm till pärm är boken fullastad med insikter och praktiska tips som kommer att hjälpa dig att ta nya kliv och positioner i en allt hårdare konkurrens.

HASSE OLSSON har under 20 år tränat och föreläst för mer än 15 000 säljare, säljchefer, ledningsgrupper och konsulter i försäljning, service, säljledning och målstyrning. Och han vet vad han pratar om, han har gjort jobbet själv. Under sin karriär har Hasse Olsson hunnit med att vara säljare, försäljningschef och vd, starta, lägga ned och sälja bolag samt haft en rad styrelseuppdrag.

Stämmer det alltid att ”Kunden har alltid fel” eller har du nån gång råkat ut för motsatsen?
– Nej, men om man bara levererar det kunden frågar efter och tror sig behöva så tillför man ju inte mycket till värde i affären/relationen. Det viktiga är att man som säljare förstår att man förväntas vara experten, inte kunden. En passionerad nörd med kundens bästa för ögonen. Nej, det har aldrig hänt mig…;-)

Vad tror du är viktigast för en fastighetsmäklare att tänka på för att lyckas med sitt säljande i dag?
– Spinner vidare på den passionerade nörden. Var påläst, lär din kund att köpa mäklartjänster för att ge bästa resultat. Visa hur man gör i dag, trender, hur man särskiljer sig och bygg förtroende och ”likeability”. Vi gör affärer med personer vi gillar, vi betalat till och med mer till någon vi gillar.

Hur har pandemin ändrat affärslandskapet för dagens säljare?
– De flesta mötena har ersatts med digitala möten, video, rörliga bilder, 360-graders beskrivningar, VR – och ny teknik gör att vi inte längre kan bortse ifrån de tekniska verktygen som effektiviserar försäljningen. Kundernas köpbeteende förändras, hur har vårt sätt att sälja utvecklats?

Vinn ditt eget exemplar av boken (värde cirka 255 kr)

Mejla dina svar till jonas@maklarvarlden.se under ämnet ”Tävling 01” senast den 1 mars. Vi drar vinnare ur ”hatten”! Glöm inte dina kontaktuppgifter.

Lycka till!

Fråga 1: Vad heter förlaget som ger ut denna bok?

1 Roos & Tegnér
X Norstedts
2 Cobolt

Fråga 2: Hur många nummer av Mäklarvärlden kom ut förra året?

1 4
X 6
2 8

Fråga 3: Vilket tal saknas (5, 8, 14, 26, ?)?

1 52
X 48
2 50

*   *   *

Grattis Elvina Bernebring!

Rätt svar i förra numrets tävling var: 1 ”Norstedts” (X). 2 ”Hemnet” (X). 3 ”En av fem” (1). Elvina Bernebring heter vinnaren i vår förra tävling och hon har vunnit boken ”Vargasommar” av Hans Rosenfeldt (värde 189 kr).

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.