I juli förra året skedde något riktigt stort, Pinterest öppnade i Sverige möjligheten att annonsera via plattformen. Här har denna plattform i skrivande stund runt en miljon aktiva användare över 18 år, per månad. Trots denna självklara kanal är kunskapen kring Pinterest relativt låg.

Det har varit mycket tjat om både Facebook och Instagram från min sida. Det kommer troligtvis inte bli mindre prat om dessa kanaler framöver, men vi får heller inte glömma av marknadsmixen. Det finns fortfarande en rad spännande plattformar och kanaler där ute.

För er som inte känner till Pinterest sedan tidigare så skulle Pinterest kunna översättas till ett Instagram på steroider när det kommer till inspiration. Pinterest skiljer sig i mångt och mycket från övriga sociala plattformar såsom Snapchat, TikTok, Facebook, Instagram med flera. Pinterest tenderar nämligen till att vara fokuserat på framtiden. Ovan nämnda plattformar fokuserar framförallt på det förflutna eller vad som sker just nu.

Vad spelar detta för roll för mig? Jo, pinners, alltså Pinterest-användare, är ofta öppna för nya idéer och surfar runt på plattformen med ett öppet sinne. Pinners söker inspiration, närmare 90 procent besöker plattformen av just den anledningen, och majoriteten av dessa vill även uppnå eller ha förändring.

I min värld låter detta som en plattform som bör passa som handen i handsken för just fastighetsmäklarbranschen. Trots detta är användningen av Pinterest mycket låg och i de flesta fall närmare obefintlig. I klartext innebär detta att plattformen mer eller mindre är ett öppet mål i branschen, här finns goda möjligheter att ta position. Att bli den fastighetsmäklarbyrå som dominerar våra svenska pinners bör för tillfället vara inom räckhåll för det dedikerade marknadsteamet.

Ser fram emot att följa utvecklingen kring Pinterest i branschen samt vilken aktör som kommer att dominera plattformen framöver.

Rikard Jonsson

Rikard Jonsson är partner och marketing manager Nordics på Adfenix som erbjuder riktade bostadsannonser på sociala medier.

Ta hjälp av våra experter! Frågor och svar publiceras i tidningen och på webben. Mejla dina funderingar till experterna@maklarvarlden.se