2020 har varit ett konstigt år. Alla har farit omkring som löv i en höststorm. Var skulle vi landa? Bostadsmarknaden stannade upp. De flesta i branschen höll andan. Sedan tog det fart igen.

För fastighetsmäklare har det varit en intensiv period. Många affärer men marknaden fungerar annorlunda. Efterfrågan är annorlunda. Personer i och kring affären beter sig annorlunda. Mycket att ta in!

Då är det lätt att glömma bort morgondagen. Tänker du på hur viktigt det är att ta hand om kontakter och leads?  Det är nu du ska se till att skapa förutsättningar för kommande affärer.

Vi lever i en digital värld och det finns många möjligheter att jobba på ett personligt sätt. Och med många kunder samtidigt! När vi jobbar med utveckling av crm-system har vi hela tiden fokus på att skapa kraftfulla funktioner. Funktioner som frigör tid för mäklaren. Funktionen ställas in en gång och därefter jobbar systemet i bakgrunden. Det viktiga är att det frigör din tid och samtidigt visar kunderna din närvaro.

Den frigjorda tid du skapar ger värdefull möjlighet att ta personlig kontakt. Pandemin har gjort oss alla mer distanserade. Därför fyller den personliga kontakten en ännu större roll. Många av de som arbetar hemma har vant sig vid att arbeta med kameran påslagen. De tar gärna ett digitalt, personligt möte. Och det är vetenskapligt bevisat att vi människor tycker om att se andras ansikten. Så har du chansen –  bjud in till digitalt möte när det fysiska mötet inte är möjligt.

Som utvecklare av crm-system vet vi att de mäklare som är duktiga på att arbeta med sin spekulanter är de som får in flest affärer, säljer bäst och har flest personer på visningarna. Det är en nästan linjär koppling.

De system som finns på marknaden har olika hög grad av automatik. Du får mer eller mindre mycket stöd och automation. Men inte ens det bästa systemet kan göra allt. Det personliga mötet, fysiskt eller digitalt krävs för att du ska vinna affärer. Automatik i kombination med personliga möten ger framgång.

Anita Axelson, är vd för Prek Service, som bygger affärs- och CRM-system, webbplatser och hemsidor och som även leder många projekt och initiativ i mäklarbranschen.

Ta hjälp av våra experter! Frågor och svar publiceras i tidningen och på webben. Mejla dina funderingar till info@maklarvarlden.se.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.