Frida Nilsson i Varberg har haft en bra marknad sedan försommaren – och det ser ut att hålla i sig. Mäklarvärlden ”knackade på”. Häng med!

BILD: Erik Olsson Fastighetsförmedling

Bostadsmarknaden var hetare än någonsin i juli, rapporterar mer eller mindre hela branschen. Försäljningen gick upp för de flesta mäklarföretagen jämfört med förra sommaren, vilket är rekord för juli. I Halland till exempel har priserna på både bostadsrätter och villor stigit runt fem procent de senaste månaderna, enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik.

Hur har det varit för dig och vad beror prisökningarna på?
Vi på Erik Olsson har helt klart haft en bra marknad sedan försommaren och det ser ut att hålla i sig. Jag har nöjet att få verka i en tillväxtkommun som, förutom att numera verkar som förstad till Göteborg, även är en populär turistort. Sedan tycker jag mig också märka av att många fler yngre och barnfamiljer söker sig ut från storstaden – både av ekonomiska skäl, men också i sökandet efter en annan livsstil. Man kanske kan kalla det för en liten grön våg. Och då är ju Halland strategiskt med Malmö/Köpenhamn i söder och Göteborg i norr och däremellan riktiga västkustpärlor till småstäder. Om pandemin haft en påverkan kan vi ju spekulera i, men den har ju lärt oss att mycket arbete går att göra hemifrån och på distans och då är det helt plötsligt ett alternativ att flytta lite längre bort från storstaden än man innan tidigare tyckt varit möjligt. Likaså har ju boendekvalitet och boendemiljö fått stort fokus nu när vi inte haft samma möjlighet att resa iväg som innan. I Halland har vi ju riktiga drömlägen för fritidsbostäder och när det nu inte blev någon utlandsresa i sommar så kanske man istället gjorde verklighet av den där drömmen man närt om ett fritidsboende vid kusten. Här hos oss har vi överträffat budget och vi säljer extremt bra, säger Frida Nilsson.

Hur har ökade försäljningar påverkat arbetet?
Det var en utmaning att växla upp backofficetjänster och liknande från en lite lägre nivå än normalt för att parera effekterna av Corona när aktiviteten och antalet försäljningar sedan vände upp snabbt igen. Då är det bra att ha tillgång till olika typer av resurser från Erik Olssons organisation. Vi i Varberg behöll en rätt hög aktivitetsnivå jämfört med många andra i branschen även under våren. Nu har alla hos oss mycket att göra.   

Hur fungerar det att mäkla i pandemin, till exempel visningarna? Och hur har viruset påverkat arbetsdagarna?
Jag måste säga att jag är positiv över hur väl både mäklarkåren och våra kunder anpassat sig efter rådande situation. Jag tycker att vi mäklare var väldigt kvicka med att hitta lösningar för att kunna hålla branschen i rullning med digitala lösningar, videovisningar med mera. Kunderna i sin tur har haft stor förståelse för situationen – både köpare och säljare. Vanliga visningar, det vill säga där man är på plats i bostaden, är ju trots allt det absolut vanligaste. För de fysiska visningarna har pandemin inneburit betydligt längre visningskvällar och helgdagar och fler privata visningar. Det ställer jag dock mer än gärna upp på och det känns som en liten uppoffring när man ser hur tufft andra branscher har det.

Berätta lite om vem du är och hur det kom sig att du blev mäklare och bor i Varberg
Jag är född i Göteborg men uppvuxen i Kalmar. Nyfikenheten för yrket började när jag i tonåren följde med mina föräldrar, som ett tag var sugna på att flytta över sundet till Öland, på en massa visningar. Det blev dock ingen flytt för dem – de byggde ut istället, Men idén om att bli mäklare etsade sig fast hos mig. Efter ett par år med resor och jobb utomlands resulterade det i studier vid Malmö högskola, därefter jobb i Göteborg. Efter sex framgångsrika år i Göteborg, varav de sista på Erik Olsson Fastighetsförmedling, var jag sugen på nya utmaningar och fick möjlighet att få starta upp ett helt nytt mäklarkontor åt Erik Olsson Fastighetsförmedling i Varberg.

Spännande! Hur många är ni på kontoret och hur kan en arbetsdag se ut i vanliga fall?
Vi har en fantastiskt fin arbetsplats i en central lokal i Varbergs stadskärna. Vi är fem som arbetar där, mäklare och koordinator, och vi delar faktiskt kontoret med ett inredningsföretag. Vi var tidigare grannar i en annan lokal och idén till ett samarbete föddes när de behövde en ny lokal med ett showroom och vi behövde en ny lokal och hjälp att möblera denna. Win win i ordets rätta bemärkelse. Som ren bonus får vi fler trevliga arbetskamrater i lokalen och vi kan som företag dra nytta av varandras kundflöde in och ut. Då Varbergskontoret är vårt enda kontor i Halland och vi har medarbetare som bor i såväl Varbergs- som Halmstad kommun, rör vi oss över ett relativt stort geografiskt område från Kungsbacka i norr och ibland till och med så långt söderut som Båstad. Men klart fokus på Varbergs kommun såklart. Men det gör också vardagen betydligt mer intressant enligt mig då jag på förmiddagen kan ha gummistövlarna på och vandra runt på en rejäl hästgård i inlandet och på eftermiddagen stå och blicka ut över havet från en balkong i stan.

Hur ser konkurrensen ut och vika är kunderna?
Konkurrensen är stor. De flesta stora rikstäckande kedjorna finns representerade, likväl som några mindre lokala aktörer. Vi arbetar främst med privatbostäder. Eftersom regionen har stor inflyttning utifrån och en stor mängd fritidsbostäder så har vi väldigt ofta kunder från alla delar av Sverige och ibland utomlands.

Vad är utmaningarna med att mäkla just kring Varberg?
Utmaningen är nog att vi möter en så stor bredd av olika typer av bostäder och därför måste ha en bred kunskapsbas. Arbetar man inne i en större stad så är det ju främst bostadsrätter och ett och annat hus man säljer. Här är det alt ifrån fritidshus på ofri grund till mindre gårdar, bostadsrätter och vanliga villafastigheter. Som fastighetsmäklare i en mindre stad måste man också trivas i rollen att vara en semiofficiell person – du kan sällan röra dig ute utan att du möter kunder som vill stanna och byta några ord eller har lite frågor. Det är ju oftast väldigt trevligt, men det är också en utmaning där i mataffären med hungriga barn och en tid att passa.

Vad är svårast respektive roligast med yrket i stort?
Svårast är såklart att arbeta i tider när det är svårt att uppfylla kundernas drömmar och förväntningar vid försäljningen i lågkonjunkturer och finanskriser. Man vill ju alltid kunna överträffa sina kunders förväntningar, men i en svår ekonomisk kris är det givetvis inte alltid möjligt. Och det är ju inte säkert att kunden kan vänta med sin bostadsaffär. Då gäller det istället att ha huvudet på skaft och kunna guida rätt och ge rätt råd så att utfallet ändå blir så bra som möjligt. Det roligaste tycker jag är att jag ofta får en väldigt nära och god relation med mina kunder och får direkt feedback på mitt arbete när jag är med från start till mål och inte bara får vara en del i ett lång leveranskedja. Som när ett par något år efter bostadsförsäljningen skickar ett tackkort med foton från deras bröllop och en ljuvligt fin text där de skriver att jag genom ett bra utfört jobb finansierade deras livs kalas. Då blir jag allt lite blödig.

Temat i det här numret är arbetsvillkor. Hur ser det ut för dig på den fronten och i branschen i stort?
Att ett yrke med, i de flesta fall helt, provisionsbaserad ersättning upplevs som tufft är inte konstigt. I de flesta säljyrken har man ju en fast grundlön och en rörlig prestationsbaserad del och många ögonbryn har höjts när man berättar att man enbart har provisionslön. Men jag brukar jämföra det med att vara en egenföretagare – en målare som inte målar en enda vägg eller en snickare som inte slår i en enda spik får inte heller någon lön. Har man det som mind set så är det egentligen inte så konstigt, men jag tror många har en annan uppfattning om hur detta fungerar när man söker sig till yrket. Det finns alltid två sidor av ett mynt. Friheten med flexibla arbetstider kan ju också bli en mardröm med ohemula arbetstider och arbetsbelastning. Friheten att kunna arbeta varifrån som helst med mobil och dator kan ju, felaktigt hanterat, resultera i ständig tillgänglighet, stress och utbrändhet. Branschen är ju på så vis väldigt obarmhärtig mot dem som kanske inte får en riktigt flygande start i sin karriär eller som har svårt att arbeta på eget initiativ utan av en chef satt arbetsschema och tydliga arbetsuppgifter. Jag tycker mig skönja en annan inställning hos arbetsgivare i branschen i dag jämfört med hur det såg ut när jag började för 15 år sedan. På Erik Olsson värnar man mer och mer om mjuka värden och värdet av att behålla mäklarna länge. Jag hoppas att det fortsätter så. Jag har förmånen att arbeta i en organisation som också satt upp tydliga mål för hur företaget ska bli ännu bättre som arbetsplats. Men mjuka värden till trots, vi verkar allt i en säljarkår och prestationen är ju till syvende och sist det som betalar lönen i slutet av månaden. Precis som i alla yrken så passar vissa bättre eller sämre för uppgiften.

Hur tror du generellt att bomarknaden kommer att se ut i framtiden?
Som resten av världen lär vi se mer och mer digitala lösningar och sofistikerade sätt att marknadsföra såväl bostäderna som oss själva. Men jag vill tro att mäklarens roll, hur den än kommer att se ut, kommer fortsätta vara viktig eftersom man trots allt vill göra affärer med en människa. För en privatperson som ska göra en så stor ekonomisk affär har jag svårt att se att mäklarens roll inte kommer att spela en central roll.

FAKTA
Namn: Frida Nilsson.
Ålder: 36.
Bor: Varberg.
Familj: Sambo, en liten son och stor lurvig hund.
Arbetsplats: Erik Olsson Fastighetsförmedling i Varberg.
Fritidsintresse: Har hållit på med det mesta från dans till vindsurfing och fotografering. Men det senaste är nog ett spirande trädgårdsintresse efter att ha flyttat till hus för några år sedan.
Drömboende: Haha – om jag det visste! Men då får jag nog säga en kringbyggd gotlandsgård med stor trädgård, fast längs Hallandskusten såklart!
Det här gör jag om tre år: Då arbetar jag fortfarande som mäklare på Erik Olsson i Varberg. Förhoppningsvis delar jag ledarskapet i företaget med någon och vi har vidgat oss ännu mer, kanske med ytterligare ett kontor i regionen.