…hör jag många säga när vi just nu ska förhålla oss till något som vi aldrig varit med om tidigare. Vi behöver plötsligt tänka först och handla sedan, framförallt agera på ett nytt sätt. Kan det verkligen bli som vanligt igen? Lär vi oss något nytt som vi tar med oss och förhåller oss till i framtiden? Jag tror inte det blir som vanligt igen utan mycket bättre. Syftar så klart på den pandemi vi just upplever där du som mäklare behöver agera rätt gentemot din kund.

Vilka moment i mäklarens vardag kan vi förändra och ändå förmedla bostäder med förväntad kvalitet? När det gäller att marknadsföra tjänster som slutpris eller utskick med nyinkomna bostäder för att nå nya kunder är de flesta digitala. Men kan vi nu tänka om även under intag och visningsprocesser och göra dem digitala och personliga?

Lösningen finns i din ficka! Tekniken finns redan, det är egentligen bara att börja använda den. När du använder CRM i ditt mäklarsystem har du full koll på alla dina kunder. I stället för att samla alla spekulanter på visning kan du spela in en video, ringa via Facetime, Skype eller annan kanal med rörliga bilder, utföra en visning och göra den personlig. Du får då lättare koll på vilka som faktiskt deltog på den virtuella visningen och följa upp intresset personligt genom att telefonledes hålla kontakt efter visning.

På så vis kan du vidare visa bostaden för några få som är tänkta slutkunder. Genom att hålla en personlig kommunikation med alla dina kunder via ditt CRM-system behöver du inte tappa några intressenter, då du enkelt kan boka för nästa tillfälle för kontakt i systemet. Ett annat tips är att lägga upp bostadsbeskrivningen på din hemsida. Istället för att överlämna tryckt material kan dina kunder enkelt bläddra i prospektet i sin mobil eller på datorn.

Lösningarna är många, tekniken finns, hur gör du? Vill du dela med dig av dina tips? Välkommen att mejla mig på lotta@lottawestling.se.

Jag tror att förändring tillsammans gör oss bättre!

Lotta Westling

Lotta Westling är businesscoach och leder och tränar egenföretagare att uppnå egna mål och förväntade resultat.

Ta hjälp av våra experter! Frågor och svar publiceras i tidningen och på webben. Mejla dina funderingar till experterna@maklarvarlden.se.