Snart drar Mäklarsamfundets och Fastighetsmäklarförbundets gemensamma kampanj för att höja mäklaryrkets anseende igång.
Huvudpersoner är mäklarna Didi Möller och Janne Sander på byrån Fastighetsmäklarna ABC, och de är inte vilka mäklare som helst utan dockor.

Janne och Didi. BILD: Mäklarsamfundet och Fastighetsmäklarförbundet

Tanken är att de ”med humor och värme kommer att förmedla värdet av den svenska fastighetsmäklartjänsten” via diverse digitala plattformar, och det dockorna råkar ut för är taget ur verkliga mäklares bästa yrkeshistorier.

”Fastighetsmäklarna som jobbar där hamnar gång på gång i dråpliga och tillspetsade situationer som i slutändan alltid visar vilken nytta en fastighetsmäklare faktiskt gör”, skriver Mäklarsamfundet och FMF i ett gemensamt uttalande om kampanjen.

Didi är den driftiga och optimistiska mäklaren som vill ha utmaningar medan Janne är den som kan allt om lagstiftning och krypgrunder.

”Vi är säkra på att det här greppet ligger helt rätt i tiden och kommer leda till en uppseendeväckande och framför allt härlig kampanj. En kampanj som kommer att få positiv respons och locka fram en hel del skratt, i en tid där det kanske behövs mer än vanligt”, skriver organisationerna.

Flera av filmerna är redan inspelade och klippta och väntar på kampanjstart.