Alltfler företag tvingas snabba på digitaliseringen av sina rutiner i spåren av coronaviruset, och det gäller inte minst mäklar- och bostadsbranschen.

De flesta erbjuder nu både digitala visningar och digitala möten till sina kunder, eller helt privata visningar av bostäder.

”Behovet av att byta bostad kvarstår trots att vår omvärld inte är sig lik, och vår verksamhet går vidare. För att värna om våra kunder och medarbetare anpassar vi därför våra arbetssätt för att minska risken för smittspridning i våra kundmöten och på våra visningar”, skriver till exempel Svensk Fastighetsförmedling.

I Riksbyggens poddÖppet fönster” kan man höra Johanna Frelin, vd för Riksbyggen, tala om hur hon tagit med sig kunskap om digital teknik från sina tidigare jobb i medie- och utbildningsbranschen.

– Båda dessa branscher ligger kanske tio år före vår, generellt, och jag tror absolut att vi springer ikapp nu. Riksbyggen brukar vara mötestungt, men det måste ju förändras, och att ha dialoger på digitala plattformar går lika bra, säger hon.

Också Boklok har gått ut och sagt att trygghet i samband med coronaviruset fått en ny och fördjupad innebörd, och att de håller fast vid sin försäljningsprocess men nu virtuellt. Till exempel deras kundkväll kommer nu istället för en fysisk träff att bestå av en webbsida med filmer och utförliga presentationer. Avtalen sköts via telefonsamtal, varpå kunden får en film om förhandsavtalet och skriver under med e-signering.

– Krisen ger möjlighet till nytänkande och innovation, skriver de i ett uttalande.

Även hos våra grannar i Finland ser man att pandemin tvingar fram ett digitalt språng på bostadsmarknaden. Sb-Hem menar att den redan bidragit till att nya digitala verktyg snabbare har förankrats på bostadsmarknaden.

– Elektronisk handel har redan under många år gjort intåg i vår bransch. Coronaviruset har drivit på den här utvecklingen. Redan nu genomförs det mer bostadsaffärer digitalt än normalt. Jag tror att användningen av elektroniska verktyg kommer att öka betydligt. För tillfället ersätts kundmöten, värderings-, uppdrags- och anbudsförhandlingar vid samma bord av videoförhandlingar, säger vd Jukka Rantanen.

Han säger att det nu finns en god möjlighet att införa livevisningar i kedjan.

– De verkar fungera utmärkt i mobiltelefoner. Kunderna har varit nöjda med virtuella visningar eftersom de kan undvika onödiga besök på bostadsvisningar.

Från andra hållet utvecklas samtidigt de digitala plattformarna. Hemnet tog fram sin livestreaming på en vecka, de flesta har hört talas om Zoom, Bambuser, Skype för möten och visningar, och nu har Wec360° som utvecklar teknik för 3D-visualiseringar tagit in investerare.

Det är Erik Rosengren från Söderberg & Partners som går in för att påskynda utvecklingen och internationaliseringen.

– Vi har varit i diskussion med Erik länge, och att han väljer att satsa även i dessa corona-tider visar att vi har fått in en långsiktig partner. Det känns otroligt kul att få in någon som honom i bolaget. Responsen vi får på plattformen från marknaden både i Sverige och utomlands är överväldigande, säger vd Thomas Jenneborg i ett uttalande.

Vi lär alla gissningsvis få se mer av utvecklingen framöver.