De skärpta penningtvättreglerna har gett bankkunder problem, rapporterar Sveriges Radio och flera andra medier. SR har pratat med Michael som i ett halvår har försökt få amortera extra på sitt årsgamla lån men fått nej. Detta då banken inte nöjt sig med hans svar.

De kräver nämligen att han redogör inte bara för var pengarna till avbetalningen kommer, utan också en redovisning över hans totala privatekonomi. Michael känner sig snudd på trakasserad av kraven.

– De skickade över en hel lista med papper som jag skulle skicka in, bland annat alla kostnader. Om jag gått och handlat i en butik så ska det visas upp. Det känns som att man är kriminell, säger han till Sveriges Radio.

På rådgivningstjänsten Konsumenternas bank- och finansbyrå har biträdande chefen Fredrik Nordquist också märkt att detta är ett problem som blir allt vanligare. Dock är frågan komplicerad då den bygger på ett ”riskbaserat förhållningssätt” som inte sätter några gränser för bankerna.

– Du har en laglig rätt att betala av ett lån. Samtidigt har banken en skyldighet att inte genomföra transaktionen om den inte har tillräckligt god kundkännedom för att hantera risken för penningtvätt. Och de här bitarna ska alltså balanseras.

Det enda sätt som kan hjälpa är helt enkelt att kunden är samarbetsvillig, eftersom det inte heller finns någon instans att överpröva bankens beslut.

– Om man vet att man har rätt ska man stå på sig och be att de tittar på det en gång till, säger Fredrik Nordquist till Sveriges Radio.