I oktober 2017 blev Cecilia Beck-Friis ny vd för Hemnet. På bästa sportmanér frågade jag henne om hur det kändes och hon svarade ”Otroligt kul!”. Det har hänt mycket i branschen och på Hemmet sedan dess. Dags att ställa frågan igen!

BILD: Oscar Barkenbom

Hej Cecilia! Nu har du varit vd på Hemnet i drygt två år. Hur känns det?

Det har känts bra från första dagen och jag skulle säga att det bara fortsätter att kännas bättre. Jag tycker att vi har tagit många viktiga steg både sett från hur vi utvecklats som tjänst, men också som bolag. Det är sånt som inte alltid syns utifrån, men jag vill påstå att vi blivit ett ett ännu mer moget bolag i hur vi planerar vårt arbete, i våra processer, arbetssätt och hur vi har investerat i ny teknik. Det låter kanske lite torrt, men vi ska sträva mot att vara best in class både som arbetsgivare, partner och plattform och det gäller även hur vi styr och planerar vår affär. 

Vi har även tagit stora steg när det gäller att utveckla Hemnet som tjänst med nya produkter och funktioner. Samtidigt har vi växt och rekryterat, två tredjedelar av Hemnets anställda är nya från när jag började. Vi har på många sätt ställt om bolaget och det har krävts en hel del från både ledning och anställda. Det har varit och fortsätter att vara en enormt spännande resa. 

Vad har varit roligast?

Jag har tyckt det varit väldigt roligt att lära känna en helt ny bransch som arbetar med att uppfylla människors bostadsdrömmar. Det är verkligen inspirerande. Det görs ungefär 160 000 bostadsaffärer per år i Sverige samtidigt som vi har flera miljoner besökare varje månad på sajten. Att surfa bostäder har blivit en form av underhållning och Hemnet ett samtidsfenomen. Hemnet har i allmänhet en otroligt fin position att jobba utifrån. 

Vilka utmaningar har varit svårast för dig i vd-rollen?

Mäklarbranschen består av aktörer med väldigt olika behov. Alltifrån stora kedjor som täcker hela landet till den enskilda mäklaren som arbetar lokalt. Att hitta produkter och lösningar som passar alla är svårt men alla ska ha samma förutsättningar att använda dem. Hemnet har de senaste åren gått från att vara ett branschinitiativ till att bli ett kommersiellt bolag. Det är avgörande för oss att vi lyckas fortsätta utvecklas samtidigt som vi vill ha med oss branschen på de förändringar vi gör. Det är otroligt viktigt att vi har en ständigt pågående dialog med branschen och just nu är vi ute på en turné i landet med ett tiotal stopp för att träffa mäklare. Det ger oss extremt värdefull input kring hur vi kan göra Hemnet ännu bättre.  

Vilken har varit Hemnets största utmaning?

Den största utmaningen för oss är stärka vår relation till mäklarbranschen och förbättra vårt förtroende. Att Hemnet förändras både som bolag och tjänst skapar frågor och funderingar bland många mäklare. Och det finns också en oro för att vi skulle ha en dold agenda och planer på att bli mäklare. Det stämmer helt enkelt inte. Vi måste bli bättre på att visa att det vi vill uppnå också kommer att vara bra för mäklarna. Det handlar ju i grunden om att utveckla produkter och lösningar för fler och bättre bostadsaffärer. Det är något som gynnar oss båda.  

Hur har Hemnet utvecklats de här två åren?

Det har som sagt hänt mycket på Hemnet de senaste åren och inte minst kring hur vi har utvecklats som bolag. Tittar man mer på vad vi levererar till våra olika målgrupper kokar mycket ned till ett fokus på att erbjuda en större frihet och flexibilitet för bostadssäljare och mäklare med nya produkter. Att helt enkelt utveckla Hemnet till sin fulla potential för alla som är på plattformen. Vi har också jobbat hårt för att bostadsköparna ska få en ännu bättre upplevelse på Hemnet och det är fantastiskt kul att både antalet besökare och tiden man spenderar på sajten fortsätter att slå rekord år efter år.

Senaste nyheterna på Hemnet? 

Vi har stort fokus på att ta fram nya lösningar som förbättrar hur du kan synas och marknadsföra dig som mäklare på Hemnet och det är roligt att så många mäklare har tagit möjligheten att profilera sig med egen bild i bostadsannonsen och sin firma genom att ansluta sig till Hemnet Business. Många potentiella bostadssäljare kommer i kontakt med sin mäklare på Hemnet och här vill vi göra ännu mer för att hjälpa mäklarna att hitta fler affärer. 

En annan stor och viktigt förändring är att vi sedan en tid tillbaka för första gången någonsin ger bostadssäljare möjlighet att påverka sin annonsering på Hemnet genom ett antal produkter som Raketen, Hemnet Plus och Hemnet Premium. Detta skapar ju en stor win-win för mäklaren som får ytterligare synlighet och en potentiell provision på 20 procent.

Vad säger du om nya bostadssajten Boneo? Hur tuff konkurrent om kunderna, annonsörerna och mäklarna blir den sajten?

Man ska alltid ha respekt för konkurrens och vi välkomnar initiativet. Det håller oss på tårna och gör oss ännu bättre. De som står bakom Boneo är kunder och partners till oss och vi ser fram emot ett produktivt samarbete med dem även framåt. Samtidigt som vi bevakar vad som händer på marknaden har vi främst fokus på vår egen affär och på att fortsätta utveckla Hemnet till en bostadsportal i världsklass.

Vad ligger i pipeline annars för Hemnet och vad kommer ni att satsa på i framtiden?

Vi vill fortsätta att utveckla Hemnet som ett verktyg för en bättre bostadsaffär. Det innebär att vi vill stärka de produkter som vi erbjuder till de som vill satsa lite extra på sin marknadsföring. Historiskt har Hemnet-annonsen varit ganska statisk och det har inte funnits så stora valmöjligheter. Raketen, Hemnet Plus och Hemnet Premium är exempel på nya produkter för en flexiblare marknadsföring och dessa kommer vi lägga mycket fokus på under 2020.

En annan viktig målgrupp för Hemnet är ju såklart köparna. Vi vet genom våra undersökningar att ungefär en tredjedel av våra besökare planerar att köpa en bostad. Vi har gjort en mängd insatser för att förbättra sökupplevelsen med rekommendationer, bättre slutpriser, fler sökfält mer, information om bostadsrättsföreningar och genom att överlag snabba upp vår sajt. Under 2020 kommer vi att komma ut med en mängd spännande funktioner som vi hoppas ska locka ännu fler köpare till vår plattform.

Vilka frågor kommer att vara viktiga för bostadsmarknaden nästa år?

Bostadspriserna har återhämtat sig under 2019 men bostadsbristen är fortsatt mycket hög. Jag tror att pressen kommer fortsätta öka på politikerna att agera för att hjälpa framförallt unga människor med begränsat kapital att få en bostad. Det är viktigt att olika typer av restriktioner löpande ses över så att de inte får andra effekter än vad som var avsett. Amorteringskravet är ett exempel på en åtgärd som har fått omfattande kritik från olika håll i bostadsbranschen. För många är det tufft att ta sig in på bostadsmarknaden i dag med höga prisnivåer, en mer restriktiv kreditgivning från bankerna, tuffare amorteringskrav och krav på kontantinsats. Det återstår att se om det kommer några skarpa politiska åtgärder under nästa år för att öka rörligheten på bostadsmarknaden.

Hur gör du själv när du är ute och surfar på Hemnet?

Jag tycker det är kul att få inspiration från alla fina objekt på Hemnet. Svenska mäklare håller ju verkligen världsklass när det gäller att ta fram bostadsannonser med vackra bilder och målande beskrivningar. Under de senaste åren har jag och familjen letat efter fritidshus i Skåne och jakten på Hemnet, som till slut bar frukt, har varit ett härligt tidsfördriv.