Inte allt handlade om siffror när Hemnet på måndagen höll sin frukostårskrönika.

Där presenterades också årets klickraket och de trender som synts mest i mäklarnas annonser.

Det som klickades mest under året var inte en av de vanliga lyxhusen, utan istället en redigt sliten lya på Götgatan i Stockholm med graffiti på väggarna och i princip handfatet i badkaret. Hela 485 679 klick skrapade den annonsen ihop och det är fler än någon annan annons hos Hemnet någonsin gjort.

På andra plats kom ett spektakulärt Bondhus i Västervik och trea profilen Leif Ivan Karlssons 22-rumskåk vid Tullingesjöns kant, där köparen erbjöds att behålla porträtten av honom och hans fru.

Vad gäller trenderna så noteras att de går långsammare nu, en trolig effekt av det nya hållbarhetstänkandet. Det tolkar Hemnet som att de senaste årens grå/beige nyanser, keramik och torkade blommor kommer att hålla i sig även till nästa decennium.

Lite mer specifikt listas 2019 års trender som följer:

  • Årets inspiratör: 90-talet med gult, rött, blått och grönt och kalkmålade väggar istället för nittiotalets svampmålning.
  • Årets tavla: Abstrakta tecknade motiv.
  • Årets detalj: Den rustika urnan, både större på golvet och mindre på bordet.
  • Årets material: Rotting, både inomhus och utomhus.
  • Årets soffa: Blommig.
  • Årets bord: Glasbord med en skulptur som underrede.
  • Årets växt: Klassiker som elefantöra, monstera och palettblad.
  • Årets lampa: Rislampan, gärna riktigt stor.
  • Årets gardin: Inte av tyg utan en upphängd klängväxt.
  • Årets grönsak: Citrus är ute, kronärtskocka och kål är inne.
  • Årets fototrend: Pågående liv och lagom mycket stökighet.

Inför 2020 skådar Hemnet i sin kristallkula att den lurviga mattan blir het, ännu hårigare och större än på sjuttiotalet; att vi vill ha fler mönster och gärna mixade i hemmet och att grönt blir den nya färgen.