”Mäklare måste bli mer up to date i klimatfrågan”

En god stund innan ordet flygskam hamnade i ordlistan satt mäklaren Johan Leijonhufvud på elcykeln. Johan Leijonhufvud uppmanar branschen i stort och förbunden i synnerhet att vakna upp och ta sitt klimatansvar.

Johan Leijonhufvud tror inte det dröjer så länge innan kunderna tar för givet att mäklare cyklar där det är möjligt. BILD: Laura Leijonhufvud-Winald

Under sommaren passerade Johan Leijonhufvud 1 000 elcyklade mil till och från kontoret, på visningar och kundmöten. Det är många som elcyklar flera gånger så långt men sättet som han jobbar på, att han integrerar cykeln fullt ut i arbetet, gör att Johan Leijonhufvud i allmänhet sticker ut.

I synnerhet som fastighetsmäklare där identifikationen snarare sitter i stora bilar, säger Johan Leijonhufvud, företagare och fristående fastighetsmäklare som arbetar för att minska sitt klimatavtryck.

Det är dags att fastighetsmäklarkåren vaknar till liv. Jag har inte på tio års tid sett en rad skriven om hur förbunden arbetar för att minska vår klimatpåverkan, säger Johan Leijonhufvud, som önskar att artikeln om honom ska leda till att en arbetsgrupp bildas, representerade av yrkesmän och kvinnor från båda förbunden och att resurser avsätts för att arbetsgruppen ska kunna ta fram verktyg för att fastighetsmäklare ska kunna bli mer up to date i klimatfrågan.

Du verkar ha ett genuint intresse för miljöfrågan – hur yttrar sig den i övriga delar av livet, utanför arbetet?

Jo, jag bottnar i det. Vi gör en rad saker i familjen för att inte göra onödigt stor klimatpåverkan. Det finns inget lik i garderoben tyvärr.

Tyvärr, hur menar du?

Jag blir ingen bra politiker, säger Johan skämtsamt.

Om du får tänka fritt, har du någon mer idé som skulle verka i positiv riktning för miljön?

Det finns inte någon enkel lösning på en så komplex fråga. Konkret skulle jag gärna se att förbunden satte sig ner och tittade på hela flödet, på hur vår mäklarvardag ser ut och hjälpte till att ta fram och handlade upp tjänster och produkter som var mer miljövänliga och anpassade utifrån våra behov.

Säljer du fler bostäder på grund av din miljöprofil?

– Nej, det gör jag inte. Du måste vara en skicklig yrkesman och klara hantverket i första hand men jag ligger i framkant, för jag tror inte det dröjer så länge innan kunderna tar för givet att vi cyklar där det är möjligt, att vi handlar grön el till våra mäklarkontor, att vi återanvänder kontorsmöbler på ett klokt sätt och att vi kanske till och med samordnar transporter – vi är ju sammantaget teoretiskt sätt Sveriges största budbilsfirma.

Vad var det som fick dig att vilja starta en egen byrå?

Jag hade utarbetat ett nytt sätt att arbeta, som jag tyckte låg rätt i tiden och som jag ville pröva, när det gäller fastighetsmäkleriet.

Vilka är de största utmaningarna?

– När du väljer att ställa dig vid sidan av en etablerad byrå eller större kedja kör du i samma stund av motorvägen. Du kommer till en början inte att köra lika fort, du har längre mellan bensinstationerna, men du kommer också att se omgivningarna med andra ögon. I klartext, var beredd på att etableringstiden är längre än vad du tror, gör en vettig kalkyl och njut av de stunder du har flyt i firman.

Vilka egenskaper behöver du?

– Du behöver kunna tänka inifrån och ut och utifrån och in. Hur lägger jag upp arbetet så att det passar mig där jag får ut mesta möjliga av de egenskaper jag har och hur uppfattar kunden det sätt jag jobbar på?

När du etablerade dig i nya lokaler-vad sökte du efter då?

– Jag sökte efter en lokal med möjlighet att cykla hemifrån till, med möjlighet att kunna växa i och där faciliteter som dusch, pentry och bra konferensutrymmen fanns på plats. Att det blev en hyreslokal i en bostadsrättsförening var heller ingen nackdel – bostadsrättsföreningar drivs inte i vinstsyfte och har en humanare hyressättning än vad kommersiella aktörer har.

Du har förutom Leijonhufvud Fastighetsbyrå även varumärket 2,5 Rum och Kök. Hur är det möjligt?

Under en övergångsperiod kommer jag att kunna hantera det men långsiktigt kommer jag att behöva hjälp.