Digitalisering och miljö i fokus hos Sabina

Att bryta bilden av den traditionella mäklaren med dyra arvoden och snäva arbetsramar känns viktigt för Sabina Eriksson, framförallt i en tid med digitalisering och miljö i fokus

Sabina Eriksson. BILD: Bostada

Efter snart sex år som mäklare har Sabina Eriksson startat sitt egna mäklarkontor under ”Bostada” i Östersund.

Det har gått otroligt bra, långt över förväntan – superkul.

Sabina Eriksson har varit igång sedan i början av mars och redan efter tre månader hade hon signat förmedlingsavtal med 22 säljare, vilket då genererade hela 46 försäljningar och två av dem var nyproduktionsprojekt.

Jag har fått sätta väntetid på nybokade möten cirka en månad framåt men har ändå inga problem att få in nya möten, de väntar gärna.

Sabina Eriksson jobbar mycket med rekommendationer och en personlig kontakt och har nästan inte marknadsfört sig alls.

Detta utfall är toppen och jag söker nu för fullt efter fler mäklare som vill haka på mig med sin egna mäklarbyrå under samma varumärke, Bostada Östersund här i krokarna.

Just nu sitter Sabina Eriksson tillsammans med en kollega i ett kontorshotell som kostar endast en bråkdel av de fina citykontoren för att de båda känner att det är roligare att sitta tillsammans när de verkar i samma område.

De andra Bostadamäklarna gör lite olika, vissa jobbar hemifrån och andra har liksom oss ett billigt kontor i ett kontorshotell, säger Sabina Eriksson.

Att det mesta sker digitalt tycker Sabina Eriksson är kanon och egentligen är det ingen jättestor skillnad mot det traditionella sättet att mäkla, förutom att hos dem kan kunderna direkt på hemsidan se precis vad deras försäljning kommer att kosta och behöver inte sitta i långa möten för att sedan få en offert för försäljningen.

Prislappen på tjänsten baseras alltså inte på försäljningspris på bostaden som det traditionellt är utan är ett fast pris beroende på vilken typ av boende som ska säljas. Detta tycker jag känns mer rättvist mot säljarna då det priset istället reflekterar arbetstimmarna som beräknas läggas ner på försäljningen.

En annan del som Sabina Eriksson digitaliserat är visningarna. Där skriver hon inte ut mer än själva objektsbeskrivningen – som måste finnas på plats – utan ställer istället upp en padda där visningsgästerna själva kan bläddra digitalt i alla dokument som finns om de vill.

Jag skriver även in allas kontaktuppgifter direkt i datorn när de kommer.

Även vid hennes intagsmöten, kontrakt och tillträden har Sabina Eriksson bantat ner utskrifterna rejält med miljön i fokus och skickar sedan i stor utsträckning dokumenten digitalt, samt lägger in alla handlingar på ett usb som de får vid tillträdet. De handlingar som hennes kunder får i pappersformat är endast de som enligt mäklarlagen måste delas ut och signeras.

Jag har inte haft någon traditionell marknadsföring alls utan la första veckorna ut några sponsrade inlägg på sociala medier, sedan har jag fått lägga marknadsföringen på hyllan då jag inte kunnat ta på mig fler uppdrag än de som ändå trillar in.

Sabina Eriksson tror starkt på den personliga marknadsföringen och får in många av sina försäljningsuppdrag på rekommendationer samt att många som varit på hennes visningar hör av sig till henne i efterhand för att de gillade visningen och hennes personlighet.

Det tror jag utmärker mig som mäklare också, att jag är väldigt personlig och alltid försöker se varje intressent, varje säljare och varje försäljningsuppdrag.

Sabina Eriksson lägger stor vikt i att hålla alla parter uppdaterade om vad som händer genom försäljningen och att alltid hålla vad hon lovar, vilket hon märker är otroligt uppskattat från kunderna.

Jag tycker heller inte det viktigaste är att sälja allra flest bostäder eller tjäna allra mest pengar utan min drivkraft ligger i alla mina kunder efter avslutad försäljning ska vara så nöjda med mitt engagemang för just deras försäljning att de gladeligen rekommenderar mig vidare till vänner och bekanta, oavsett om försäljningen i sig kanske inte gått precis som man hoppats alla gånger.

Sabina Eriksson tror att hennes mäklarvardag ser ut som de allra flestas. Hon kollar mail, åker på intagsmöten, ringer på visningslistor och håller visningar precis som vilken mäklare som helst.

Den stora skillnaden är som sagt att jag aldrig behöver ta in några kunder på mitt kontor.

Sedan försöker Sabina Eriksson i största mån att lämna jobbet på jobbet, vilket kan vara svårt som mäklare då det traditionellt som hon säger är inpräntat att en mäklare alltid ska finnas tillgänglig.

Jag tänker inte alls att man måste vara tillgänglig dygnet runt utan den tiden jag är med mina barn och min sambo så lägger jag helt bort telefonen. Det är sällan så akut att något måste tas tag i direkt och jag tror faktiskt även att kunderna som hör av sig får bättre och proffsigare hjälp av mig när jag sitter fokuserad framför datorn än om jag svarar mitt i rutschkanan på badhuset med två barn i knät, även om det dröjer till måndag morgon innan jag ringer upp.

Sabina Eriksson pluggade till mäklare i Borås och har sedan jobbat som mäklare i sex år, både på både Fastighetsbyrån och Mäklarhuset i Åre och Östersund.

Men jag kände att de stora firmorna med höga arvoden och krångliga tjänster inte var något för mig utan satsade på en ny mäklartjänst som är rak och ärlig mot kunderna, samtidigt som den ger både mig och mina kunder mer pengar kvar i plånboken, ett riktigt framgångskoncept om ni frågar mig. Jag är återkommande den mest rekommenderade mäklaren i Östersund på Hittamäklare.se och lägger stort fokus vid just kundnöjdheten och den personliga mäklaren.

Jag vet även att Bostadas grundare söker fler mäklare i hela Sverige och kan verkligen rekommendera konceptet. Bostada är en sammanslutning av mäklare som jobbar under samma varumärke med ett modernt koncept, fasta priser och en transparent försäljning hela vägen.