En genomgång av 150 000 bostadsannonser på Hemnet det senaste året visar att fler bilder kan leda till snabbare affärer och bättre betalt.

BILD: Hemnet/Folio Images

I de fall där annonsen hade fler än tio bilder gick köpet 48 procent snabbare och hade en 50 procent högre budpremie än de med färre bilder. De två procentenheter som var skillnaden i budpremien motsvarar 64 000 kronor för en genomsnittsvilla.

– Resultaten talar sitt tydliga språk. Vill man ha en snabbare affär med högre budpremie bör man inte snåla med bilderna på bostaden. Det är tydligt att våra besökare vill se så mycket som möjligt av de objekt de tittar på, säger Erik Segerborg, produktchef på Hemnet, i ett uttalande.

Två av tre annonser hos dem har fler än 20 bilder, ofta av hög kvalitet då mäklarna är noga med presentationen.

– Vår genomgång visar att det är rätt taktik. Att förlora en budgivare är kostsamt och att lägga upp fler bilder är ett enkelt sätt att öka möjligheterna för att bostadsaffären blir så bra som möjligt, säger Erik Segerborg.