Mjuka värden allt viktigare i branschen – Länsfast i topp

Svenskt kvalitetsindex senaste undersökning visar att de mäklare som tar service på allvar också är de som lyckas bäst.

BILD: Länsförsäkringar fastighetsförmedling

Dock är mäklarnas popularitet generellt på nedgång, samtliga byråer utom Bjurfors har mindre nöjda kunder i år jämfört med förra året och förtroendet för branschen ligger relativt lågt med ett betyg på 58,9. Samtidigt har den aktör man använt ett förtroende på 66,9.

– Det vanliga är att kunden har större förtroende för sin egen aktör än för branschen generellt. I den här branschen är skillnaden betydligt mindre än i andra branscher. De nöjdaste kunderna finns bland de aktörer som lyckas sätta de mjukare frågorna som en viktig del av affären, säger Johan Parmler, vd på Svenskt kvalitetsindex, i ett uttalande.

KÄLLA: Svenskt kvalitetsindex

Trygghet och förtroende är något som genomsyrar valet av mäklare – 47 procent av kunderna ansåg det vara det absolut viktigaste. Näst viktigast var arvodet, vilket 12 procent tyckte var viktigast.

Högst kundnöjdhet bland de större mäklarna har Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

– Den aktör som ökar mest är Bjurfors och där är det tydligt att serviceupplevelsen är en bidragande faktor. Vad gäller Länsförsäkringar så är det imagedelen som är styrkan, det vill säga varumärket och den lokala förankringen, säger Johan Parmler.

KÄLLA: Svenskt kvalitetsindex

På Länsförsäkringar fastighetsförmedling är man glada över detta.

– Vi är oerhört glada och stolta över att återigen få så fina betyg av våra kunder. Vi använder resultatet av olika kundmätningar för att långsiktigt utveckla våra arbetssätt med fokus på trygghet, pålitlighet och lokal expertis, säger Marcus Svanberg, vd, i ett uttalande.