Öka dina intagsmöten 2019 – marknadsföringen som gäller

TRENDSPANING

Rikard Jonsson är partner och senior client konsulat på Adfenix, som erbjuder riktade bostadsannonser på sociala medier. Rikard medverkar också flitigt i papperstidningen MäklarVärlden som en av våra experter där han skriver och svarar på frågor om bland annat digitalisering och marknadsföring. Denna text publicerades i MäklarVärlden nr 1, 2019.

Kickofferna är nu avklarade och 2019 kan officiellt påbörjas. Med ett nytt år framför oss har det återigen blivit läge att sätta oss ner och se över våra marknadsaktiviteter. Vilka trender är det som gäller och vad bör vi satsa på för att öka kontorets intagsmöten 2019?

Att marknadsföringen har blivit digital är det väl få som har missat, so here we go, här kommer tre tips på trender inom digital marknadsföring 2019: Innehåll, innehåll och innehåll.

Att skapa bra innehåll har fler och fler fått upp ögonen för. Under 2019 väntas även företag satsa allt mer på detta, vi kan se en tydlig trend från reklam till innehåll.

Vad menar jag då med innehåll? Innehållsmarknadsföring eller engelskans ‘content marketing‘ skulle exempelvis kunna vara mäklarbyråns blogg på den egna hemsidan. I dag använder närmare var tredje person sig av så kallade ‘adblockers’. Det blir därmed svårare att nå ut till potentiella kunder via annonser vilket samtidigt ökar vikten av bra innehåll.

Att skapa ‘bra innehåll’ låter naturligtvis enkelt men är för de flesta en stor utmaning som även kräver en hel del tid. Med en väl utförd innehållsstrategi kan både kontorets- och mäklarnas varumärken skjutas till nya höjder.

Genom att aktivt arbeta och ge kärlek till exempelvis bloggen i form av relevanta och engagerande inlägg skapar du även en engagerad läsekrets (läs nya potentiella säljare / köpare). Under 2019 kommer innehållsmarknadsföring vara själva kärnan i den digitala marknadsföringen.

Rörligt material är det nya svarta

Trenden är tydlig, under 2019 är det dags att satsa på rörligt material, på både Facebook och Instagram premieras videor högt. Att skapa videor kan låta dyrt och tidskrävande men sanningen är att det fungerar precis lika bra att använda sig av sin egna mobiltelefon. Många gånger blir även dessa videor mer personliga jämfört med dyrare produktioner.

När vi ändå berör videor bör vi även nämna att det numera är vertikala videor som gäller. 94 procent av oss håller våra mobiltelefoner vertikalt när vi tar del av innehåll. Att vi även spenderar mer tid på just mobiltelefonen än datorn är någonting som vi alla bör vara medvetna om nu.

Kom igång

Hur kan jag komma igång? Du skulle exempelvis kunna berätta om bostadsmarknaden och aktuella tips via Facebook, Instagram eller LinkedIn, skapa rörligt material till kontorets blogg, live-sända din visning via Instagram eller Facebook, hitta ett samarbete med en lokal influencer, genomföra intervjuer med tidigare köpare och säljare och låta dem berätta om sina erfarenheter. Och så vidare. Möjligheterna är oändliga, tänk dock på att du inte behöver överdriva. Korta klipp är det som fungerar absolut bäst och det gäller även under 2019.

Bli kompis med AI

AI står för ‘artificiell intelligens’ och är någonting du bör bli kompis med och även börja kapitalisera på under 2019. Inom marknadsföring kan AI hjälpa dig att analysera mönster, beteenden och använda data från din egna hemsida. Med denna data kan du även få reda på hur just dina köpare och säljare hittade till dig och ditt kontor.

Med hjälp av denna data tar AI-maskinen egna och även bättre beslut – helt utan din egen inblandning. AI är bland annat populärt inom annonsköp då dessa kan köpas både billigare och effektivare, samtidigt som maskinen även hjälper oss att nå ut till rätt målgrupp. Att sitta med denna uppgift själv är så 2015.

Kort sagt, artificiell intelligens gör att dina kunder kan nås enklare, med rätt budskap och i exakt rätt tidpunkt. De företag som kommer igång med AI kommer dels att öka sin tillväxt men även sänka sina kostnader. Låter det bra? Då är det dags att komma igång med denna teknik under 2019.

TEXT: RIKARD JONSSON

Rikard Jonsson