Generiska, klyschiga och orealistiska. Det är vad svenskarna tycker om mäklarnas främsta poesi – bostadsannonserna.

Hemkänsla är viktigast för spekulanterna.

Det visar en undersökning av Fastighetsbyrån. 47 procent av de tillfrågade anser bostadsannonserna generiska och klyschiga, medan bara åtta procent anser dem realistiska. Bilden förstärks hos dem som varit i kontakt med mäklare det senaste året.

– Bland annat så tror jag att resultaten hänger ihop med en allmän trötthet kring en polerad och retuscherad verklighetsbild i marknadsföring och sociala medier. Vi kommer ju fortsätta visa bostäder från deras bästa sida men måste fundera på hur vi kan göra det på ett mer personligt sätt, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Hemkänsla viktigast

”Hemkänsla” är den viktigaste faktorn för spekulanter när de söker en bostad, enligt Birgitta Vitestam Blomqvist, forskare i fastighetsvetenskap vid Malmö universitet.

– Ett hem är en plats som kopplas till förankring, trygghet och säkerhet men det är olika hur detta upplevs. Om bostadsannonserna blir mer nyanserade hjälper det köpare att bestämma om bostaden kan fungera som ett hem eller inte, säger hon.

65 procent av svenskarna vill dessutom ta del av säljarens personliga beskrivning som komplement till mäklaren, enligt en Novusundersökning.

– Det perfekta hemmet definieras ju inte av antal rum eller kvadratmeterpris, det handlar snarare om livet som äger rum innanför väggarna, säger Johan Vesterberg.

 

UNDERSÖKNINGSFRÅGAN: Om du tänker på hur mäklares bostadsannonser är utformade (text och bild), i vilken utsträckning tycker du att följande egenskaper stämmer in?

-Generiska 47 % (55 % bland de som varit i kontakt med mäklare senaste året)

-Text innehåller klyschor 47 % (54% bland de som varit i kontakt med mäklare senaste året)

-Inspirerande bilder 41 %

-Säljande text 34 %

-Opersonliga 25 %

-Informativ text och fakta 24 %

-Väcker känslor 18 %

-Faktabaserade 13 %

-Tråkiga 10 %

-Realistiska (ger en korrekt bild av verkligheten) 8 %