Var femte kan tänka sig köpa bostad online

Redan idag kan bostadsspekulanter gå på virtuella visningar, virtuellt provmöblera och renovera kök, få information och lägga bud digitalt. Mäklarhuset har frågat konsumenter hur de ställer sig till att genomföra digitala bostadsaffärer, och resultatet visar tydligt att vi går mot att e-handla bostäder framöver. 

Undersökningen visar att 20 procent redan idag kan tänka sig att genomföra hela bostadsaffären, från visning till budgivning och betalning online. På en fråga kring dagens teknik säger nio procent att de kan tänka sig att köpa en bostad genom att gå på en virtuell visning istället för en traditionell fysisk visning.

Rapporten pekar även på att Internet blir allt viktigare för våra köpbeslut, och i undersökningen uppger nästan 14 procent att deras köpbeslut avseende bostäder formas online, medan 47 procent säger att det formas på visning och 39 procent att digital information och visningen väger lika tungt.

Det är dock färre, sex procent, som vill ersätta mäklaren med en digital tjänst, vilket pekar på att mäklaren har en viktig roll att spela även på en mer digitaliserad bostadsmarknad. Av de svarande uppger 69 procent att de föredrar en kombination av en mäklare och en digital tjänst medan 25 procent huvudsakligen vill ha hjälp av en mäklare.

Undersökningen visar även att 38 procent av de svarande kollar på bostäder online dagligen. Det är dock inte främst på grund av ett direkt flyttbehov, utan en stor del tittar på bostäder för att hålla koll på om rätt objekt dyker upp eller för att följa prisutvecklingen i ett visst område.

– Undersökningen pekar på svenskarnas höga e-mognad. Lägg där till hur svenskarna idag använder internet för att ta till sig information om bostäder så är inte steget långt till att vi snart utför en mycket större del av bostadsköpet digitalt. Jag tror att vi snabbt rör oss mot en digi-fysisk bostadsmarknad där det fysiska innehållet, t.ex. en visning, är ett mervärde snarare än en norm. Det kommer innebära att mäklarna i framtiden står för ett serviceinnehåll och guidning till rätt digitala verktyg, snarare än att som idag utföra större delen av affären manuellt, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.