kattashiansKattashians är en livesänd dokusåpa som sänds dygnet runt på ett antal olika dagstidningars sajter. Deltagarna är katter, som bor i ett specialbyggt och specialinrett hus. Själva huset är på cirka 7 kvadratmeter inklusive takterrass och står hos Stockholms Katthem. 

Programidén påminner om Big Brother, men med katter. Det är ett isländskt programformat som produktionsbolaget Storyfire lanserat i Sverige.

– Vi ville skapa ett program som både lockar tittare, samtidigt som det visar på vilka härliga individer katter faktiskt är. Det känns helt rätt att sätta fokus på hemlösa katter tillsammans med Stockholms Katthem så här inför sommaren, då vi vet att många funderar på att skaffa sommarkatt. Vår förhoppning är att tittarna reflekterar över att katterna måste ha ett hem – även efter sommaren, säger Nathalie Amelander, producent på Storyfire.

Nu är alltså det specialbyggda huset till salu via fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg. Utgångspriset är 49.000 kronor. Mäklaren Jonas Uhlbäck kommenterar hur man resonerat kring prissättningen:

– Det är jättesvårt att sätta ett marknadspris på en sån unik bostad. Jag har utgått från vad det faktiskt kostat att producera och inreda huset och hoppas att det finns någon kattvän som vill unna sin lilla katt en fantastisk bostad. Hade vi utgått från ordinarie kvadratmeterpris i Stockholms innerstad så hade priset landat på en halv miljon kronor. Men, med tanke på att det krävs en bostad för att ha katthuset i, så satte vi priset utifrån vad det faktiskt kostat. Eftersom att köpeskillingen oavkortat går till Stockholms Katthem och deras verksamhet, så hoppas jag på ett högt slutpris.

Fakta

Kattahsians är en dokusåpa med fyra katter som bor i ett specialbyggt och specialinrett hus på cirka 5,8 kvadratmeter samt 1,3 kvadratmeter terrass. Produktion av huset har kostat cirka 70 000 kronor och inredningen cirka 10 000 kronor. Inredningen ingår vid köp av huset. Huset står hos Stockholms Katthem.

Livesändningen kan följas på flera dagstidningars webb, bland annat Aftonbladet, som även gör olika episoder kring aktiviteter i huset. Den 22 juni kommer ett inslag i Aftonbladet om försäljningen av huset.

Läs mer hos HusmanHagberg