Hemnethemmet plockade hem både silver och brons i Cannes Lions PR-kategori under förra veckan. Kampanjen som är skapad av Prime PR-byrå har omvandlat 200 miljoner klick på Sveriges största bostadssajt till ”Sveriges mest eftersökta hem”, det vill säga ett hem baserat på besökarnas önskemål när de söker bostad.
– Det jag kan konstatera efter att ha suttit i årets PR-jury är att branschen nu tar nästa steg framåt i användningen av data. Att tygla de möjligheter som big data skapar är vad som kommer driva utvecklingen inom kommunikation men även affärsutveckling. Den kombinationen är oerhört stark. Kvällens guld är ett fantastiskt kvitto på att kommunikation kan vara starten på att hitta nya affärsmöjligheter, säger Hannes Kerstell, partner och Executive Media Director på Prime samt ansvarig för kampanjen till FMF.
Hemnethemmets koncept har tagits fram av Patrik Beskow, före detta Creative Director på Prime. Analysen sköttes av tidigare United Minds-analytikern Felix Åberg. Formgivningen gjordes av Bolle Tham och Martin Videgård på arkitektbyrån Tham & Videgård Arkitekter och resterande projektmedlemmar bestod av Ivar Insulander, Simon Svéd, Emelie Molinder och Jonathan Bui, samtliga från Prime.
– Det finns en oerhörd kreativ potential i bearbetningen av big data. I och med vårt unika arbetssätt och att vi länge jobbat så tätt sammanlänkat med United Minds insåg vi tidigt att data och kvantanalys är ett kraftfullt verktyg för affärsutvecklande kommunikation och kreation. Vi är superstolta att Cannes väljer att belysa just det genom kvällens guld, kommenterar Primes byråchef Therese Bohlin.