Vilken respons har ESNY fått efter att Toppmäklarna börjat sändas?
– Den direkta responsen har varit att kunder vill köpa ”den lägenheten”, eller ”det huset.” Dessvärre har ju det mesta som visats redan sålts. Men, i de senaste avsnitten har vi en del färska objekt och då har det gått snabbt att boka fulla visningar. Uppmärksamheten som objekten får tack vare programmet är svår att mäta med den genom traditionella marknadsföringskanaler. Redan efter första avsnittet stod första kunden på tröskeln och ville sälja sin stora våning med oss, det var kul. När min personal kan dra nytta av det varumärke vi bygger upp, då är jag som mest glad.
Varför är det just ni som fått göra Toppmäklarna?
– Dels är det ett mystikens skimmer runt vår byrå, Fredrik Eklund och alla rekord som slås. Folk fotograferade sig själva utanför vårt kontor redan innan tv-programmet drog igång. Det kombinerat med att vi säljer de mest spektakulära bostäderna, de som folk är nyfikna att få se bakom kulisserna på. Att jag är den mäklare som sålt mest i Sverige var också en bidragande faktor
Ingår TV-serien i er vision om hur ESNY ska utvecklas?
– Att framhäva varumärket på ett tydligt sätt till så många som möjligt ligger helt i linje med vår strategi. En egen TV-show är svårt att slå – ju fler som känner till oss, desto fler vill anlita oss.
Varför tror du att just mäklare ”får” göra tv-program?
– Vi mäklare verkar vara sist ute i detta, det har ju redan gjorts program om arga snickare och billiga varuhus. Men tack vare Fredrik Eklunds populära TV-show ”Million Dollar Listing” om mäklare i New York så har förstås intresset ökat drastiskt. Hur många slösurfar inte runt bland bostadsannonserna på nätet? Intresset är superstort!
Kommer det fler säsonger?
– Ja, om du gillade säsong 1 kommer du att älska säsong 2!