tv-serieDen 3 maj är det premiär för den nya dokumentärserien Dröm Dig Hem. MäklarVärlden har tidigare berättat att tittarna ska få följa människor från hela landet som är inne i sitt livs kanske största och viktigaste affär. Bakom produktionen står Storyfire vars team tidigare varit med och producerat bland annat Idol och Äntligen Hemma. Programmet sponsras av bostadssajten Hemnet som även bistår med statistik, erfarenheter och ett och annat klickmonster.

I Dröm Dig Hem möter publiken köpare och säljare från hela landet som befinner sig i en känslomässig bergodalbana med allt från hetsiga budgivningar till avskedet från familjehemmet. Vi kommer även att få följa mäklarens händelserika och ofta stressiga arbete med att få bostadsaffären att gå i lås. Dröm Dig Hem är en kombination av underhållning och utbildning och innehåller tips från experter såsom besiktningsman, inredare och bankrådgivare.

– Bostäder och boende väcker mycket känslor och är ofta bland det första vi talar om i sociala sammanhang. Att sälja och köpa en bostad kan vara spännande och roligt. Men det kan också kännas vemodigt eller stressigt. Vi vill skildra bostadsaffären på ett nytt och engagerande sätt och hoppas att Dröm Dig Hem ska fånga den dramatik som utspelar sig varje dag på bostadsmarknaden, säger Tobias Bringholm vd på Storyfire.

Historierna i Dröm Dig Hem kommer från alla Sveriges hörn. Från paradvåningen på fina gatan till torpet ute på landet. Men Dröm Dig Hem är inte ett utpräglat inrednings- eller renoveringsprogram. Tanken är att visa hur en bostadsaffär går till i alla skeden. Allt ifrån drömmandet, sökandet och beslutsångesten inför att välja var och i vilken typ av hem man ska bo i till hur människor förbereder sig inför försäljningen av den egna bostaden.

Dröm Dig Hem kommer att visas i en egen Youtube-kanal samt på en mängd redaktionella mediesajter. Målet är att skapa cirka 80 berättelser och varje vecka kommer nya avsnitt att publiceras på webben fram till sommaren.

– Vår målsättning för Dröm Dig Hem är att det ska ha samma publik som ett program som visas i någon av de största kanalerna på bästa sändningstid. Men istället för att producera programmet under flera månader har vi korta ledtider och nya avsnitt släpps löpande på webben. Känslan för tittaren blir att man följer bostadsmarknaden i realtid, säger Tobias Bringholm vidare.

I MäklarVärldens papperstidning, som kommer ut fredagen den 27 maj, svarar Hemnet på några frågor om programmet. Missa inte det!

För program-trailer klicka på länkarna nedan:

https://vimeo.com/163535926

https://drive.google.com/open?id=0B4Kz7epeOuwqdDRiSnpNeDVnS3c

https://drive.google.com/open?id=0B4Kz7epeOuwqREIxeHYtdUgyTTA

Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.