Mäklarhuset Friends är ett nytt verktyg som gör säljarens sociala medie-nätverk till en integrerad del av bostadsförsäljningen. Med verktyget blir dina vänners betyg och kommentarer till bostaden och närområdet en levande del av din bostadsannons.
Mäklarhuset Friends bygger på en holländsk plattform som idag används av 70 procent av mäklarföretagen i Holland. I Holland har verktyget hittills använts i 250 000 bostadsannonser och engagerat tre miljoner holländare att ge omdömen.
– Det här är ett helt nytt sätt att skapa engagemang och dra nytta av kraften i sociala medier vid en bostadsförsäljning. Att låta privatpersoner tycka till om en bostad och tipsa om saker i området ger ett oslagbart mervärde till spekulanter utöver sakinformationen som vi som mäklarföretag står för, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.
Idén bakom Mäklarhuset Friends är att tillföra unikt, användargenererat innehåll och maximera marknadsföringen via sociala medier. Via Mäklarhuset Friends skapar säljaren först ett eget unikt innehåll till bostadsannonsen så som bilder, filmer och tips. Därefter bjuder säljaren in sina vänner att delta.
Vännerna kan då lägga till rekommendationer om bostaden och närområdet, addera bilder och berättelser, samt använda sina sociala medie-kanaler för att sprida annonsen.
– Mäklarhuset Friends är ett viktigt sätt för oss att visa att vi leder den digitala utvecklingen i branschen. För kunderna är det ett enkelt och smidigt sätt att göra bostadsförsäljningen mer effektiv och dynamisk, säger Erik Wikander.