budSvenskarna lägger allt fler bud i varje budgivning. Statistik från Booli.se visar att det under första kvartalet 2016 lades fler bud per budgivning än det gjordes vid samma tid föregående år. Endast i Norrbottens län och Västerbottens län läggs det färre bud.

Under 2015 ökade budgivningen priset på en bostad med i genomsnitt 13,9 procent från utropspriset. Det är nästan en dubblering jämfört med 2013, då budgivningar i snitt gick upp 7,6 procent. Under 2015 undervärderade mäklarna därmed sina objekt för ett värde motsvarande 20 miljarder kronor.

En djupare genomgång av budgivningsstatistiken visar även att cirka 80 procent av alla budgivningar slutar inom 7 dagar eller 19 bud. Snittet i riket är just nu 13 bud per budgivning vilket är en ökning med 18 procent från föregående år då det lades i snitt 11 bud per budgivning.

– De här siffrorna visar att marknaden är fortsatt het i många delar av landet. I budgivningsstatistiken syns just nu inga tecken på en avmattning säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig på Booli.

Budgivningsstatistiken skiljer sig en del beroende på var i landet du letar bostad. I storstäderna är trycket högre, och köparna kan behöva räkna med fler bud. Tabellen visar hur stor den procentuella ökningen för antal bud är i varje län jämfört med motsvarande period föregående år.

Antal bud per budgivning, län för län

Område Q1 2015

Antal bud (medel) (st)

Q1 2016

Antal bud (medel) (st)

Förändring i %
Skåne län 6 9 43%
Jönköpings län 8 12 42%
Gotlands län 7 9 33%
Södermanlands län 10 13 33%
Kronobergs län 8 11 30%
Västmanlands län 9 11 23%
Kalmar län 8 10 23%
Östergötlands län 12 15 22%
Örebro län 9 11 19%
Sverige 11 13 18%
Västernorrlands län 8 10 18%
Gävleborgs län 8 10 17%
Västra Götalands län 11 13 17%
Stockholms län 13 15 17%
Hallands län 10 11 15%
Jämtlands län 7 8 14%
Blekinge län 7 8 11%
Dalarnas län 9 9 5%
Uppsala län 10 11 4%
Värmlands län 9 9 0%
Norrbottens län 8 7 -11%
Västerbottens län 13 11 -11%

Antal bud (medel): Medelantalet bud i publicerade budgivningar för annonser som tagits bort under perioden

Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.