hissI samband med Stockholm Design Week 2016 tog svenska hissproducenten Aritco steget in i det privata hemmet och lanserade en unik hiss designad att passa in i hemmiljö. 

– Uppdraget att utveckla en hiss likt en möbel har varit en stor designutmaning, det finns både lagar och säkerhetsaspekter att förhålla sig till, förklarar formgivaren och uppfinnaren Alexander Lervik, som står bakom hissens design.

Alexander Lerviks innovationslust i kombination med sitt sinne för ljussättning och industridesign gör hissen till något alldeles speciellt.

– Bland annat har jag tagit fram en helt ny lösning för själva kontrollpanelen. Allt för att anpassa den annars opersonliga hissen och förvandla den till ett designobjekt, säger han.

Hissen kräver inte mer utrymme än en garderob i det moderna hemmet och är dessutom en god investering för de som vill framtidssäkra och bo kvar i sitt hem. Innerväggarna i hissen anpassas efter kundens unika stil och önskemål. Bland valmöjligheterna finns exempelvis glas i olika toningar och en rad varianter av väggdekor.

– Ljuset har varit en central del i hela designprocessen. Plattformsväggen, kallad DesignWall, har ett bakgrundsljus med en yta som kan draperas med mönster och bilder av Alexander Lervik och andra skandinaviska designers. Ambitionen har varit att möjliggöra största möjliga flexibilitet och tanken är att det ska gå att kunna identifiera sig med sitt hissval genom de olika materialval och färger som erbjuds, säger John Löwbäck, vd på Aritco.

Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.