klickraket
Årets klickraket, villa i Uddevalla som fick 294 000 klick. Foto: Svensk Fastighetsförmedling

Intresset för bostäder slår rekord igen och stockholmarna är dem som jagar bostäder allra mest. Under 2015 var 19.00 den populäraste tiden att leta bostad, vatten gick om balkong som populäraste sökbegrepp och vitt och fräscht konkurrerades ut av en dovare färgskala. Det var också året då bostadsmarknaden tog sig in i den politiska debatten på allvar och Hemnet förvärvade Qasa för att ta ett grepp om andrahandsmarknaden.

Bostadsintresset i Sverige fortsätter att öka, åtminstone att döma av antalet besökare på Hemnet. Förra året letade vi bostäder som aldrig förr men i år slår antalet besökare rekord igen och ökar med ytterligare 6 procent jämfört med samma period 2014. Detta samtidigt som siffror från Svensk Mäklarstatistik visar att bostadspriserna stiger med 16 procent för bostadsrätter och 12 procent för villor. Faktum är att svenskarna kan vara mest bostadsgalna i hela världen.

En internationell studie som Hemnet genomförde under året visade att när antalet besökare på bostadsrelaterade sajter ställs mot befolkning så hamnade Sverige i topp. Och mest bostadsfixerade är Stockholmarna som bostads-surfar som aldrig förr. Nästan 24 000 stockholmare besöker varje dag Hemnet klockan 19.00 – vilket är den mest populära tiden att leta bostad. Intresset för bostadsmarknaden brukar generellt ha två tydliga toppar, en i maj och en i augusti. 2015 års hetaste dag på Hemnet var den 11 maj och nästa år förutspås måndagen den 9:e maj eller 15:e augusti toppa besöksstatistiken.

Staffan Tell, talesperson på Hemnet.
Staffan Tell, talesperson på Hemnet.

– 2015 har varit ett rekordår vad gäller intresset för bostäder men det är tydligt att det finns en stor skillnad mellan människors behov av en ny bostad och hur mycket som finns till salu på marknaden. I princip alla åtgärder som diskuteras just nu syftar till att dämpa efterfrågan men om inte utbudet ökar kommer bostadskrisen sannolikt fortsätta att förvärras, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet.

Klickraketerna 2015

  • 1.Årsholmsvägen, Uddevalla – 294 000 klick
  • 2.Brottkärr, Hovås – 281 000 klick
  • 3.Strandvägen, Stockholm – 203 000 klick
  • 4.Danmarks Holme, Saltsjö Boo – 177 000 klick
  • 5.Djursholmsvilla – 176 000 klick
  • 6.Vårby – 174 000 klick

Hemnet 2015 i siffror

  • 220 689 totalt antal objekt upplagda (198 155 år 2014)
  • 476 636 432 562 kronor totalt utropspris (416 000 000 000 år 2014)
  • 759 637 915 totalt antal sidvisningar (462 000 000 år 2014)
  • 61 620 villor har lagts ut till försäljning (55 934 år 2014)
  • 111 749 bostadsrätter har lagts ut till försäljning (90 787 år 2104)
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.