Skärmavbild 2015-10-20 kl. 22.29.27
Skärmdump ur reklamfilmen.

Ett bråk har brutit ut i mäklarbranschen. Bråket handlar om tv-reklam som marknadsför bolaget Hemverket. Reklamen visar konkurrerande mäklare som tar så bra betalt av sina kunder att de skålar i champagne. De konkurrerande mäklarna är upprörda över att traditionella mäklare i reklamen framstår som skålande festprissar, som tar för mycket betalt.

Mäklarsamfundets ordförande för Stockholmskretsen, Catharina Lager Sundberg, har enligt SvD nu skrivit i en anmälan till Mäklarsamfundets styrelse – som också är disciplinnämnd – att Hemverket ”marknadsför sig självt genom att på ett löjeväckande sätt framställa resten av mäklarkåren som festprissar som tar hundratusentals kronor betalt”.

Enligt anmälan är kampanjen ”offentligt nedsättande om fastighetsmäklarkåren” och kan därmed utgöra ett brott mot lagstadgarna.

Imre Marton, vd för Hemverket, håller inte med om att kampanjen skulle vara nedsättande.

– Vi tycker att Hemverket moderniserar branschen. Några kanske kallar oss mäklarnas Ryanair, men vi tar faktiskt hand om våra kunder. Jag skulle kalla oss för mäklarnas Ikea, säger Imre Marton till svd.se.

Jonas Bergholm
Jag gillar mitt jobb. Varför, kanske du undrar? Jo, ni är tillgängliga, kommer snabbt med kloka svar på mina frågor och ni tycker i regel att det är roligt och viktigt att vara med och synas i tidningen. Ni kommer också med bra tips på vad tidningen ska bevaka. Det är det korta svaret på varför jag gillar mitt jobb.