VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
torsdag 20 mars
VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

I spåkulan för mäklarna

-

BlocketBostad_MÄN1535Hur har första halvåret 2015 gått för mäklarna? Går det att urskilja några trender? Hur ser konkurrensen ut och vad händer 2016? Vill man ta tempen på en hel mäklarkår är det enklaste knepet att prata med Blocket Bostads säljteam. Tillsammans träffar de totalt över hundra mäklare varje månad.

2015 har hittills varit ett rekordår. Amorteringskravet har drivit upp både antalet objekt och slutpriser. Vi ser fler bostadssäljare som väljer att nå ut till potentiella köpare genom webben framför de tryckta medierna. Samtidigt ligger mäklarbranschen långt efter den digitalisering andra branscher genomgått. Det är med försiktiga steg mäklarna vågar överge tidningsannonsen.

Den summeringen gör Michael Kempe, kundansvarig på Blocket Bostad och han får medhåll av kollegorna. Stor del av arvodet äts fortfarande upp av jämförelsevis dyra tryckkostnader trots att internetanvändningen ökar i landet. Den genomsnittliga tiden som svenska folket ägnar åt internet i hemmet är 12,9 timmar jämfört med den tryckta dagstidningen som upptar 2,3 timmar av svenskarnas tid per vecka.

– De kontor som lämnat print helt och hållet är duktiga på att förklara för säljare hur de får flest budgivare att upptäcka objektet. Man märker vilka mäklare som är vana att argumentera för digitala annonspaket och sälja dessa istället för att baka in en yta i lokaltidningen i arvodet. Det tjänar både mäklare och bostadssäljare på, säger Emma Brydner på Blocket Bostad. Hon gör jämförelsen att Blocket i princip är landets största lokaltidning, fast utan tryckkostnader.

Utöver den digitala utvecklingen finns det fler trender Blockets Bostadsteam reflekterar över. Visningarna tycks pågå längre tid, under andra visningsdagar än de traditionella söndagarna och måndagarna. Fler mäklare låter spekulanter boka egen visning. Videoannonser ökar likaså.

Det sägs att man i mäklarbranschen sneglar mycket på varandra. Ingen vill förändra sitt erbjudande radikalt då säljare oftast väljer mellan flera olika mäklaralternativ. Det som ena mäklaren kallar en unik fördel kan en annan mäklare hävda vara en ren och skär nackdel.

– Vi tror att de mäklarkontor som ändå vågar agera mer snabbfotat än andra kommer gå vinnande ur striden. Den digitala utvecklingen går så pass snabbt nu att det gäller att planera för varje ny kull bostadsköpare och säljare som växt upp med paddor och smartphones sedan barnsben, säger Josefina Persson, kundansvarig på Blocket Bostad.

Enligt Internetstiftelsen i Sverige tillbringar 16-25-åringar hela 21,4 timmar på webben varje vecka. Och även om det kan dröja ett par år innan denna målgrupp ska köpa sin första bostad kan man konstatera att det är just de yngre generationerna som står bakom de stigande siffrorna över internetanvändandet i Sverige.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

”Min röda tråd har alltid varit och fortsätter vara att prata...

Hallå där Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, du är en välkänd profil i märklarbranschen som kommer vara expert inom boendeekonomi här hos MäklarVärlden och...

SENASTE NYTT

Boneo har lyft vinnare i Awards

För andra året har Boneo hållit Awardsutdelning, där vinnarna ska ha utmärkt sig genom sitt arbete med Boneo det gångna året. Flest priser togs hem...

Mäklare missnöjda med sin lön

I januari genomförde Fastighetsmäklarförbundet en undersökning bland sina medlemmar och nu har svaren kommit. De visar bland annat att medianlönen för mäklare ligger gott och...

Mäklarhuset höll kickoff i Karlatornet

När Mäklarhuset höll kickoff i Nordens högsta byggnad Karlatornet var det ett medvetet val för att representera tillväxt och framtidstro. Dagen inleddes med mingel, drink...

Ny franchisetagare till Bjurfors i Solna

I januari slog franchisetagarna Lawan Farag och Gurvinder Singh upp portarna för Bjurfors i Solna. Nu har duon blivit en trio. Mäklarvärlden skrev om Bjurfors kontor...

”Jag är effektiv och lade tidigt en grund för det”

Daniel Adelsson är mäklaren som år efter år tar hem titeln som Årets mäklare hos Bjurfors – och har dessutom hämtat ett antal priser...

”Vi måste vara bäst, på allt”

Maria Danielsson är försäljnings- och marknadschef på Widerlöv, utöver att hon är vd för Widerlöv i Uppsala. För henne är det viktigaste att stötta...

Mäklarkonsten – att bemöta kunder med hjärnsmart kommunikation

Att köpa eller sälja en bostad är en av livets största affärer. För många kunder är processen laddad med förväntningar, drömmar – men också...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...

Sälj – mer än bara en affär

Vad är egentligen sälj? För vissa är det en snabb affär, en lyckad förhandling, ett avslut. Men för de riktigt framgångsrika handlar det om något...

Nytt samarbete mellan Cetti och Fasad

Ett nytt samarbete mellan Cetti – tidigare Bud-ID – och Fasad mäklarsystem ska förenkla budgivningen för mäklare. ”Verifierad budgivning” ska ge fler mäklare tillgång...

Makarna Sondell etablerar Husman Hagberg på ”Öjn”

Maria Sondell och hennes man Mikael har etablerat Husman Hagberg på Gotland, eller Öjn som lokalborna säger. Tidigare var båda verksamma i Härjedalen med...

Fastighetsbyrån i Växjö förstärker

Nu kan Fastighetsbyrån i Växjö – och Tingsryd, Uppvidinge, Lessebo och Alvesta – välkomna två nya medarbetare till laget. Dessa är Demir Dzemailovski och...

Stor könsskillnad i fastighetsägande

Utvecklingen mot ett mer jämställt fastighetsägande går trögt. Fortfarande äger kvinnor bara 14 procent av all mark, jämfört med männens 37. För fastigheter är siffran...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...