
Under sommaren dalar objektsannonseringen på bostadsmarknaden, av naturliga skäl – vem vill sälja när köparna är bortresta? Men med dagens ständigt uppkopplade befolkning är frågan om spekulanterna verkligen är urloggade? Blocket Bostad har svaret.
Blocket Bostads senaste enkätundersökning visar att svenska folket är benägna att köpa bostad oavsett tid på året och att efterfrågan under semestertiderna fortfarande finns.
39 procent av de tusen tillfrågade panelisterna uppger att de kan tänka sig att köpa en ny bostad i sommar om drömboendet dyker upp. Bland dessa uppger majoriteten, 65 procent, att årstiden inte spelar någon roll när det kommer till bostadsköp.
– Objektsannonseringen minskar under juli månad. Men det vi ser är att många fortfarande är intresserade av att slå till om drömboendet dyker upp, trots semestertider. Ju bättre surftäckning sommarstugorna har desto större möjlighet har man som mäklare att nå ut till köpare under lågsäsong, säger Marcus Surtén, försäljningschef på Blocket Bostad.
Men så gäller det att nå ut också, både brett och pricksäkert, gärna på landets näst största sajt. Närmare var tredje tillfrågad i Blocket Bostads mätning uppger att de besöker Blocket dagligen. Även under sommaren är trafiken stor när svenska folket letar begagnade trädgårdsmöbler, cyklar och båtar.
– Det ger oss unika möjligheter att med beteendestyrd exponering nå ut till passiva bostadsköpare. Vi kan exponera objekt för besökare utifrån intresse och surfmönster när de letar fynd från solstolen, säger Marcus Surtén.
Hela 18 procent av de som kan tänka sig ett bostadsköp under sommaren uppger att man de facto vill ta vara på tillfället då konkurrerande spekulanter är bortresta.
– Samma sak gäller i princip för säljarna. Sommaren är den tid på året då antalet konkurrerande försäljningar är som lägst, säger Marcus Surtén.
Som en konsekvens av enkätmätningen vässar Blocket Bostad sin annonsprodukt Veckans Bostad som får mer exponering och där mäklare kan marknadsföra både sig själva och sina objekt på samma yta med var fjärde visning.