VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
torsdag 20 mars
VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Trots semestertider vill svenskarna köpa bostad

-

kopBlocket_MÄN1523
Marcus Surtén, försäljningschef Blocket Bostad. Foto: Sandra Birgersdotter.

Under sommaren dalar objektsannonseringen på bostadsmarknaden, av naturliga skäl – vem vill sälja när köparna är bortresta? Men med dagens ständigt uppkopplade befolkning är frågan om spekulanterna verkligen är urloggade? Blocket Bostad har svaret.

 Blocket Bostads senaste enkätundersökning visar att svenska folket är benägna att köpa bostad oavsett tid på året och att efterfrågan under semestertiderna fortfarande finns.

 39 procent av de tusen tillfrågade panelisterna uppger att de kan tänka sig att köpa en ny bostad i sommar om drömboendet dyker upp. Bland dessa uppger majoriteten, 65 procent, att årstiden inte spelar någon roll när det kommer till bostadsköp.

– Objektsannonseringen minskar under juli månad. Men det vi ser är att många fortfarande är intresserade av att slå till om drömboendet dyker upp, trots semestertider. Ju bättre surftäckning sommarstugorna har desto större möjlighet har man som mäklare att nå ut till köpare under lågsäsong, säger Marcus Surtén, försäljningschef på Blocket Bostad.

Men så gäller det att nå ut också, både brett och pricksäkert, gärna på landets näst största sajt. Närmare var tredje tillfrågad i Blocket Bostads mätning uppger att de besöker Blocket dagligen. Även under sommaren är trafiken stor när svenska folket letar begagnade trädgårdsmöbler, cyklar och båtar.

– Det ger oss unika möjligheter att med beteendestyrd exponering nå ut till passiva bostadsköpare. Vi kan exponera objekt för besökare utifrån intresse och surfmönster när de letar fynd från solstolen, säger Marcus Surtén.

Hela 18 procent av de som kan tänka sig ett bostadsköp under sommaren uppger att man de facto vill ta vara på tillfället då konkurrerande spekulanter är bortresta.

– Samma sak gäller i princip för säljarna. Sommaren är den tid på året då antalet konkurrerande försäljningar är som lägst, säger Marcus Surtén.

Som en konsekvens av enkätmätningen vässar Blocket Bostad sin annonsprodukt Veckans Bostad som får mer exponering och där mäklare kan marknadsföra både sig själva och sina objekt på samma yta med var fjärde visning.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

”Min röda tråd har alltid varit och fortsätter vara att prata...

Hallå där Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, du är en välkänd profil i märklarbranschen som kommer vara expert inom boendeekonomi här hos MäklarVärlden och...

SENASTE NYTT

Boneo har lyft vinnare i Awards

För andra året har Boneo hållit Awardsutdelning, där vinnarna ska ha utmärkt sig genom sitt arbete med Boneo det gångna året. Flest priser togs hem...

Mäklare missnöjda med sin lön

I januari genomförde Fastighetsmäklarförbundet en undersökning bland sina medlemmar och nu har svaren kommit. De visar bland annat att medianlönen för mäklare ligger gott och...

Mäklarhuset höll kickoff i Karlatornet

När Mäklarhuset höll kickoff i Nordens högsta byggnad Karlatornet var det ett medvetet val för att representera tillväxt och framtidstro. Dagen inleddes med mingel, drink...

Ny franchisetagare till Bjurfors i Solna

I januari slog franchisetagarna Lawan Farag och Gurvinder Singh upp portarna för Bjurfors i Solna. Nu har duon blivit en trio. Mäklarvärlden skrev om Bjurfors kontor...

”Jag är effektiv och lade tidigt en grund för det”

Daniel Adelsson är mäklaren som år efter år tar hem titeln som Årets mäklare hos Bjurfors – och har dessutom hämtat ett antal priser...

”Vi måste vara bäst, på allt”

Maria Danielsson är försäljnings- och marknadschef på Widerlöv, utöver att hon är vd för Widerlöv i Uppsala. För henne är det viktigaste att stötta...

Mäklarkonsten – att bemöta kunder med hjärnsmart kommunikation

Att köpa eller sälja en bostad är en av livets största affärer. För många kunder är processen laddad med förväntningar, drömmar – men också...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...

Sälj – mer än bara en affär

Vad är egentligen sälj? För vissa är det en snabb affär, en lyckad förhandling, ett avslut. Men för de riktigt framgångsrika handlar det om något...

Nytt samarbete mellan Cetti och Fasad

Ett nytt samarbete mellan Cetti – tidigare Bud-ID – och Fasad mäklarsystem ska förenkla budgivningen för mäklare. ”Verifierad budgivning” ska ge fler mäklare tillgång...

Makarna Sondell etablerar Husman Hagberg på ”Öjn”

Maria Sondell och hennes man Mikael har etablerat Husman Hagberg på Gotland, eller Öjn som lokalborna säger. Tidigare var båda verksamma i Härjedalen med...

Fastighetsbyrån i Växjö förstärker

Nu kan Fastighetsbyrån i Växjö – och Tingsryd, Uppvidinge, Lessebo och Alvesta – välkomna två nya medarbetare till laget. Dessa är Demir Dzemailovski och...

Stor könsskillnad i fastighetsägande

Utvecklingen mot ett mer jämställt fastighetsägande går trögt. Fortfarande äger kvinnor bara 14 procent av all mark, jämfört med männens 37. För fastigheter är siffran...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...