För att fortsätta utvecklas och ligga i framkant genomförde Fastighetsbyrån en workshop tillsammans med Hyper Islands elever från Digital Media Creative i början på maj. Workshopen syftade till att förutspå och ta fram idéer för hur bostäder kan presenteras och spridas på ett nytt och innovativt sätt som ger spekulanter och säljare än bättre upplevelse. Efter två dygn presenterade eleverna sina idéer för representanter från Fastighetsbyråns huvudkontor.
Hyper Island första utbildning startades i Karlskrona av svenska grundare som hade ambitionen att ligga längst fram när det gäller digital utveckling. Idag finns skolan på sju ställen runt om i världen och är rankad som en av de främsta skolorna inom sitt område. Det märks inte minst genom att företag står i kö för att anställa eleverna när de utexamineras.
– Kreativa skolor som Hyper Island arbetar utan ramar, budgetar och begränsningar. Som marknadsledare strävar vi hela tiden efter att ta fram nya innovativa lösningar som driver mäklartjänsten framåt – det gör ett samarbete med Hyper Island högaktuellt, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.
Han säger också att samarbetet med Hyper Island har fått Fastighetsbyrån att lyfta blicken och ta sig utanför deras trygga väggar.
– Idéerna som presenterades var mycket imponerande med hög kreativitet samtidigt som de var realistiska och genomförbara. Nu har vi ett stort arbete framför oss där vi ska titta närmare på vad vi kan utveckla och ta vidare.
Gustav Larsson är en av eleverna på skolan. Han säger på en youtube-film att han var med och byggde en idé som gick ut på att ta den breda och allmänna Fastighetsbyrån till en mer nischad målgrupp.