VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -
torsdag 20 mars
VILLOR 1 mån 3 mån -0.8% 12 mån 3.1% | BOSTADSRÄTTER 1 mån -0.4% 3 mån -2.3% 12 mån 4.9%
Prisutveckling Riket, Källa: Svensk Mäklarstatistik
- Annons -

Möt mannen som tagit over rodret för Schibsteds bostadssatsning

-

Blocket_Bild_MÄN1515

Hallå där Alexander Greidinger, ny affärsområdeschef på Blocket Bostad – varför ska man vara nyfiken på vem du är?

– Vi har som målsättning att ta en marknadsledande position och bli det självklara valet för både användare och mäklare. För att klara det måste vi ha en tät dialog med branschen och låta produkten växa fram i symbios med både användare och mäklare.  Att bryta sig igenom en konkurrensstark marknad är något jag har gjort tidigare och lärde mig då att det inte finns några genvägar. Vill man bli bäst gäller hårt arbete.

Du är ny på Blocket Bostad sedan början av året, vad är dina första intryck av branschen? 

– Jag har fokuserat på att vara ute så mycket som möjligt hos mäklare för att förstå deras behov och synen på oss visavi konkurrenter. Mitt starkaste intryck är att alla jag stöter på är oerhört passionerade och stolta för sitt yrke vilket är väldigt kul att se. Jag får känslan av att många ser det mer som en livsstil än ett jobb.

Vad tar du med dig från din tidigare tjänst som digital chef på Metro?

– Den strukturella förändringen på mediamarknaden som nu sker i rask takt från print till digitala kanaler gör det nödvändigt att hitta nya digitala lösningar för mäklarbranschen. Jag hoppas att min erfarenhet från att starta upp och driva online-satsningar samt bygga varumärken digitalt kommer väl till hands för att möta Blocket Bostad och våra mäklarpartners framtida utmaning.

Vad blir ditt fokus för 2015?

– Vi ska fokusera på användarna och lyfta produkten ytterligare. Upplevelsen i mobila kanaler kommer höjas ordentligt under 2015.

På vilket sätt kommer Blocket Bostad positionera sig gentemot Hemnet framöver?

– För mäklarna så ska vi ha en lösning som hjälper till med att bygga varumärke, vinna intag och få bäst effekt på publicerade bostäder. Det kan vi göra tack vare ett brett samarbete med andra Schibstedsajter. Tillsammans når man i vårt nätverk ut till sex av tio svenskar. Det kan ingen av våra konkurrenter erbjuda. Förr i tiden var man som köpare tvungen att leta efter sin nya bostad nu låter vi istället bostäderna komma till dem. I vår senaste mätning svarar cirka 40 procent att de är passiva bostadletare, det vill säga de är inte aktivt på jakt efter en ny bostad och här har vi ett ordentligt försprång.

Om du fastnade i en hiss tillsammans med en mäklare – vad skulle du då prata om?

– Hur vi ska ta oss därifrån.

Vilka trender ser du i spåkulan 2020?

– Majoriteten av bostadssökarna kommer finnas i mobila kanaler. Det ska gå ännu snabbare att hitta det man vill ha tack vara intuitivt och personligt innehåll. Bostadssökare kommer ha bättre insikt tack vara mer tillgänglig data. Print annonseringen har försvunnit vilket ställer höga krav på lokalt styrda digitala alternativ i alla typer av kanaler. Nya smarta lösningar för leads-generering kommer vara viktigt för att vinna intag.

                                                                                                                                                     

Denna artikel är information från Blocket Bostad och ska inte tolkas som MäklarVärldens åsikter eller ställningstaganden.

Följ Mäklarvärlden

Följ med Mäklarvärldens redaktion i vardagen – där det händer

”Min röda tråd har alltid varit och fortsätter vara att prata...

Hallå där Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, du är en välkänd profil i märklarbranschen som kommer vara expert inom boendeekonomi här hos MäklarVärlden och...

SENASTE NYTT

Boneo har lyft vinnare i Awards

För andra året har Boneo hållit Awardsutdelning, där vinnarna ska ha utmärkt sig genom sitt arbete med Boneo det gångna året. Flest priser togs hem...

Mäklare missnöjda med sin lön

I januari genomförde Fastighetsmäklarförbundet en undersökning bland sina medlemmar och nu har svaren kommit. De visar bland annat att medianlönen för mäklare ligger gott och...

Mäklarhuset höll kickoff i Karlatornet

När Mäklarhuset höll kickoff i Nordens högsta byggnad Karlatornet var det ett medvetet val för att representera tillväxt och framtidstro. Dagen inleddes med mingel, drink...

Ny franchisetagare till Bjurfors i Solna

I januari slog franchisetagarna Lawan Farag och Gurvinder Singh upp portarna för Bjurfors i Solna. Nu har duon blivit en trio. Mäklarvärlden skrev om Bjurfors kontor...

”Jag är effektiv och lade tidigt en grund för det”

Daniel Adelsson är mäklaren som år efter år tar hem titeln som Årets mäklare hos Bjurfors – och har dessutom hämtat ett antal priser...

”Vi måste vara bäst, på allt”

Maria Danielsson är försäljnings- och marknadschef på Widerlöv, utöver att hon är vd för Widerlöv i Uppsala. För henne är det viktigaste att stötta...

Mäklarkonsten – att bemöta kunder med hjärnsmart kommunikation

Att köpa eller sälja en bostad är en av livets största affärer. För många kunder är processen laddad med förväntningar, drömmar – men också...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...

Sälj – mer än bara en affär

Vad är egentligen sälj? För vissa är det en snabb affär, en lyckad förhandling, ett avslut. Men för de riktigt framgångsrika handlar det om något...

Nytt samarbete mellan Cetti och Fasad

Ett nytt samarbete mellan Cetti – tidigare Bud-ID – och Fasad mäklarsystem ska förenkla budgivningen för mäklare. ”Verifierad budgivning” ska ge fler mäklare tillgång...

Makarna Sondell etablerar Husman Hagberg på ”Öjn”

Maria Sondell och hennes man Mikael har etablerat Husman Hagberg på Gotland, eller Öjn som lokalborna säger. Tidigare var båda verksamma i Härjedalen med...

Fastighetsbyrån i Växjö förstärker

Nu kan Fastighetsbyrån i Växjö – och Tingsryd, Uppvidinge, Lessebo och Alvesta – välkomna två nya medarbetare till laget. Dessa är Demir Dzemailovski och...

Stor könsskillnad i fastighetsägande

Utvecklingen mot ett mer jämställt fastighetsägande går trögt. Fortfarande äger kvinnor bara 14 procent av all mark, jämfört med männens 37. För fastigheter är siffran...

”Mäklare generellt är skitdåliga på att göra en behovsanalys”

Storytelling? Nej – storyselling. Det menar Leonardo Johansson, programledare för Säljpodden och vd för Lion Academy, är ett tydligare ord för vad säljare ska...