Möt mannen som tagit over rodret för Schibsteds bostadssatsning

Blocket_Bild_MÄN1515

Hallå där Alexander Greidinger, ny affärsområdeschef på Blocket Bostad – varför ska man vara nyfiken på vem du är?

– Vi har som målsättning att ta en marknadsledande position och bli det självklara valet för både användare och mäklare. För att klara det måste vi ha en tät dialog med branschen och låta produkten växa fram i symbios med både användare och mäklare.  Att bryta sig igenom en konkurrensstark marknad är något jag har gjort tidigare och lärde mig då att det inte finns några genvägar. Vill man bli bäst gäller hårt arbete.

Du är ny på Blocket Bostad sedan början av året, vad är dina första intryck av branschen? 

– Jag har fokuserat på att vara ute så mycket som möjligt hos mäklare för att förstå deras behov och synen på oss visavi konkurrenter. Mitt starkaste intryck är att alla jag stöter på är oerhört passionerade och stolta för sitt yrke vilket är väldigt kul att se. Jag får känslan av att många ser det mer som en livsstil än ett jobb.

Vad tar du med dig från din tidigare tjänst som digital chef på Metro?

– Den strukturella förändringen på mediamarknaden som nu sker i rask takt från print till digitala kanaler gör det nödvändigt att hitta nya digitala lösningar för mäklarbranschen. Jag hoppas att min erfarenhet från att starta upp och driva online-satsningar samt bygga varumärken digitalt kommer väl till hands för att möta Blocket Bostad och våra mäklarpartners framtida utmaning.

Vad blir ditt fokus för 2015?

– Vi ska fokusera på användarna och lyfta produkten ytterligare. Upplevelsen i mobila kanaler kommer höjas ordentligt under 2015.

På vilket sätt kommer Blocket Bostad positionera sig gentemot Hemnet framöver?

– För mäklarna så ska vi ha en lösning som hjälper till med att bygga varumärke, vinna intag och få bäst effekt på publicerade bostäder. Det kan vi göra tack vare ett brett samarbete med andra Schibstedsajter. Tillsammans når man i vårt nätverk ut till sex av tio svenskar. Det kan ingen av våra konkurrenter erbjuda. Förr i tiden var man som köpare tvungen att leta efter sin nya bostad nu låter vi istället bostäderna komma till dem. I vår senaste mätning svarar cirka 40 procent att de är passiva bostadletare, det vill säga de är inte aktivt på jakt efter en ny bostad och här har vi ett ordentligt försprång.

Om du fastnade i en hiss tillsammans med en mäklare – vad skulle du då prata om?

– Hur vi ska ta oss därifrån.

Vilka trender ser du i spåkulan 2020?

– Majoriteten av bostadssökarna kommer finnas i mobila kanaler. Det ska gå ännu snabbare att hitta det man vill ha tack vara intuitivt och personligt innehåll. Bostadssökare kommer ha bättre insikt tack vara mer tillgänglig data. Print annonseringen har försvunnit vilket ställer höga krav på lokalt styrda digitala alternativ i alla typer av kanaler. Nya smarta lösningar för leads-generering kommer vara viktigt för att vinna intag.

                                                                                                                                                     

Denna artikel är information från Blocket Bostad och ska inte tolkas som MäklarVärldens åsikter eller ställningstaganden.

Jenny Persson
Jenny är publisher och ansvarig utgivare. Att arbeta med MäklarVärlden är fantastiskt givande, en spännande bransch där det händer mycket hela tiden. Ert arbeta handlar ju om folks bostäder – där de och vi lever våra liv - det är stimulerande att få följa och rapportera om. Efter att ha arbetat med tidningen sedan 2012 börjar jag lära mig mer om vad mäkla handlar om, ett utmanade och roligt jobb.