Strategin ligger fast och ger utdelning. Högre slutpriser, ökade provisionsintäkter och fler affärer per mäklare är resultatet av Mäklarhusets satsning på massiv digital marknadsföring.
Mäklarhuset har halverat sin printbudget de senaste åren och har en tydlig ambition om att leda den digitala utvecklingen i branschen både vad gäller marknadsföring och säljstöd till mäklarna. Satsningen på digitala annonspaket har ökat trafiken med potentiella kunder till den egna sajten med 400 % under förra året.
Katarina Wiksell och AnnaSara Sundqvist Wolf driver sedan fem år tillbaka Mäklarhusets kontor i Uppsala. De har satsat helhjärtat på digital marknadsföring sedan 2013 och har tillsammans med sina tjugo medarbetare flyttat fram positionerna för kontoret.
– Vi på Mäklarhuset har anpassat oss till hur verkligheten ser ut, nämligen det faktum att bostadsletandet pågår hela tiden, säger AnnaSara. Vi måste finnas där alla potentiella kunder är inte bara där de som är aktivt bostadssökande finns.
– Vi ser Hemnet, Blocket Bostad och traditionella printannonser som rena hygienfaktorer. Just nu är vi bäst i branschen på digital marknadsföring. Det driver absolut upp slutpriset, provisionsintäkterna och antalet uppdrag, fortsätter AnnaSara.
Mäklarhuset har i samarbete den internationella mediekoncernen Schibsted tagit fram ett unikt marknadsföringspaket, Internet XXL.
– Att kunna erbjuda något som ingen annan på marknaden har ger en otrolig styrka som mäklare, menar Katarina. Vi kan som enda mäklarföretag garantera 300 000 visningar per objekt under 7 dagar på några av Sveriges absolut mest välbesökta sajter. Det är svårslaget och framförallt konkret.
Högre slutpriser och stolta medarbetare
Katarina och AnnaSara ser att den digitala satsningen genererar affärer. När andra bjuder på en flyttstädning, erbjuder Mäklarhuset en massiv marknadsföringskampanj för det enskilda objektet och därmed fler potentiella köpare – och chans till ökad budgivning.
Statistiken talar tydligt för digital marknadsföring. Under kvartal ett 2014 på riksnivå ökade det genomsnittliga slutpriset för de bostäder som såldes utan digital marknadsföring med i genomsnitt 178 000 kr medan de bostäder där man adderade digitalmarknadsföring ökade med i genomsnitt 330 000 kr.
– Men framförallt så känns det fantastiskt bra för oss som arbetsgivare att kunna erbjuda våra mäklare unika verktyg som gör att de känner både trygghet och självförtroende i en konkurrensutsatt bransch, slår AnnaSara och Katarina fast.
Denna artikel är information från Mäklarhuset och ska inte tolkas som MäklarVärldens åsikter eller ställningstaganden.